Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Taxidermy in modern art - the analysis of "A Thousand Years" Damien Hirst and "Piramida zwierząt" Katarzyny Kozyry.

Tytuł:
Taxidermy in modern art - the analysis of "A Thousand Years" Damien Hirst and "Piramida zwierząt" Katarzyny Kozyry.
Taksydermia w sztuce nowoczesnej. Analiza zjawiska na przykładzie dzieł A Thousand Years Damiena Hirsta oraz Piramidy zwierząt Katarzyny Kozyry
Autorzy:
Rzewnicka, Dominika
Słowa kluczowe:
taxidermy, animals, abject, Hirst, Kozyra, ready mades
taksydermia, zwierzęta, abject, Hirst, Kozyra, ready mades
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W niniejszej pracy pragnę poruszyć zagadnienie użycia techniki taksydermii w sztuce nowoczesnej. W pracy zostaną uwzględnione początki tej techniki, świadczące o tym że nie jest ona bynajmniej współczesnym zjawiskiem, a jest zakorzeniona w historii i kulturze. Akcent zostanie postawiony na moment historyczny, kiedy technika ta, będąc przynależną rzemiosłu, przeniknęła do strefy sztuki. Spowodowane to było między innymi poszukiwaniami nowych środków wyrazu przez artystów współczesnych oraz wzrastającym zainteresowaniem dotąd pomijanymi aspektami rzeczywistości. Zastosowanie preparatów pochodzenia biologicznego w dziełach sztuki nastręcza również szeregu dylematów natury etycznej, co również zostanie poddane analizie w niniejszej pracy. Ponadto ambiwalentny status dzieła taksydermisty wykorzystanego jako ready made poszerza pole interpretacyjne dzieł, w które został wcielony i stanowi pobudkę do rozważań na temat znaczenia samej materii i przedmiotu w dziele. Analiza powyższych zagadnień opierać się będzie na szczegółowym prześledzenie tych wątków na przykładzie dwóch dzieł: "A Thousand Years" Damiena Hirsta oraz "Piramidy zwierząt" Katarzyny Kozyry.

In this paper I would like to discuss the issue of the use of the taxidermy technique in contemporary art. The work takes into account the beginnings of this technique, proving that it is by no means a contemporary phenomenon, but is rooted in history and culture. The emphasis will be placed on the historical moment when this technique, belonging to the craft, penetrated the sphere of art. It was caused, inter alia, by the search for new means of expression by contemporary artists and the growing interest in aspects of reality that had been overlooked so far. The use of preparations of biological origin in works of art also poses a number of ethical dilemmas, which will also be analyzed in this paper. Moreover, the ambivalent status of the taxidermist's work, used as ready made, broadens the field of interpretation of the works in which he was embodied and is an incentive to reflect on the meaning of matter and object in the work. The analysis of the above issues will be based on a detailed examination on the example of two works: "A Thousand Years" by Damien Hirst and "Pyramids of animals" by Katarzyna Kozyra.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies