Tytuł pozycji:
Incidental learning: age-related deficits
Związane z wiekiem deficyty poznawcze dotykają niemal wszystkich, nawet somatycznie zdrowych seniorów. Obserwowane u osób starszych trudności najczęściej dotyczą pamięci i uczenia się ale ich charakter nie jest jednolity, a na ostateczne funkcjonowanie jednostki ma wpływ także wiele innych czynników. Dobrze udowodnione są różnice wiekowe w zakresie pamięci epizodycznej, natomiast pamięć semantyczna wydaje się pozostawać bez zmian. W poniższej pracy zbadano różnice wiekowe w zadaniu swobodnego odtwarzania w warunku uczenia incydentalnego oraz uczenia intencjonalnego, oraz w sytuacji interferencji proaktywnej i retroaktywnej.
Age-related deficits affect almost all, even somatically healthy seniors. The difficulties observed in the elderly are most often relate to memory and learning, but their nature is inconsistent. Moreover the final individual’s functioning is also influenced by many other factors which makes deficit’s pattern hard to interpret. Age differences in episodic memory are well proven, while semantic memory seems to remain intact. The present study examined age differences in the free recall task, under conditions of: incidental and intentional learning and proactive and retroactive interference.