Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Behavioral vs. Substantial Addiction: comparison of attentional bias on the example of shopaholism and smoking

Tytuł:
Behavioral vs. Substantial Addiction: comparison of attentional bias on the example of shopaholism and smoking
Uzależnienie behawiorlane a substancjalne: porównanie tendecyjności spostrzegania na przykładzie zakupoholizmu i palenia tytoniu
Autorzy:
Gorczyński, Jakub
Słowa kluczowe:
Uzależnienie, Uzależnienie behawioralne, Uzależnienie substancjalne, tendencyjność spostrzegania, zakupoholizm, palenie tytoniu
Addiction, Behavioral addiction, Substantial addiction, attentional bias, shopaholism, smoking tobacco
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
StreszczenieGłównym celem pracy jest przyjrzenie się zaburzeniu kompulsywnego kupowania (zakupoholizmu) pod kątem spełniania przez niego jednego z kryterium klasyfikującego go do kategorii uzależnień behawioralnych, którym jest tendencyjność spostrzegania bodźców związanych z danym uzależnieniem. Do czynników składających się na tendencyjność spostrzegania zaliczono walencję, pobudzenie oraz atrakcyjność bodźców. Zakładano, iż poziom każdego z nich u obu grup badanych (zakupoholików i palaczy) osiąga wyższy wynik w przypadku bodźców związanych z uzależnieniem niż pozostałych bodźców.W celu weryfikacji hipotez przeprowadzono badanie, w którym uczestniczyło 40 zakupoholików oraz 40 palaczy. Eksperyment polegał na ocenie przez obie grupy badanych 150 zdjęć, w skład których wchodziło 50 zdjęć związanych z zakupami, 50 zdjęć związanych z paleniem i 50 zdjęć neutralnych. Oceny dokonano przy użyciu trzech 9 – stopniowych skal mierzących poziom walencji, pobudzenia i atrakcyjności prezentowanych bodźców.Wyniki eksperymentu potwierdzają, że istnieje zarówno wśród zakupoholików jak i palaczy tendencyjność spostrzegania bodźców związanych z ich uzależnieniem. Zakupoholicy zwracają większą uwagę na bodźce związane z zakupami w porównaniu z bodźcami dotyczącymi palenia. Jednocześnie nie zaobserwowano istotnej różnicy w ocenie zdjęć neutralnych i zdjęć dotyczących zakupów (z wyjątkiem skali pobudzenia związanej ze zdjęciami zakupów). Z kolei palacze zwracają większą uwagę na bodźce związane z paleniem w porównaniu do bodźców związanych z zakupami. Nie zaobserwowano istotnej różnicy pomiędzy oceną zdjęć neutralnych i zdjęć dotyczących palenia. Uzyskane wyniki sugerują, że pobudzenie może stanowić jeden z istotnych czynników powodujących powstawanie i rozwój uzależnienia, jednakże tak sformułowane wnioski wymagają weryfikacji w toku przyszłych badań.

SummaryThe main goal of the study is to look at the compulsive buying disorder (shopaholism) in terms of meeting one of the criteria classifying it to the category of behavioral addictions, which is an attentional bias in perceiving stimuli related to a given addiction. The factors contributing to the attentional bias were valence, arousal and stimulus attractiveness. It was assumed that the level of each of them in both groups of subjects (shopaholics and smokers) achieved a higher result in the case of stimuli with addiction than the other stimuli.In order to verify the hypotheses, a study was conducted in which 40 shopaholics and 40 smokers participated. In the experiment, both study groups assessed 150 photos, which included 50 photos related to shopping, 50 photos related to smoking and 50 photos of neutral. Assessment was made using three 9-point scales measuring the level of valence, arousal and attractiveness of the presented stimuli. The results of the experiment confirm that there is an attentional bias among shopaholics and smokers in perceiving stimuli related to their addiction. Shopaholics pay more attention to shopping stimuli than smoking stimuli. At the same time, no significant difference was observed in the assessment of neutral photos and photos related to purchases (except for the scale of arousal related to photos of purchases). Smokers, on the other hand, pay more attention to stimuli related to smoking compared to stimuli related to shopping. There was no significant difference between the evaluation of the neutral pictures and the smoking pictures. The obtained results suggest that arousal may be one of the important factors causing the emergence and development of addiction, however, conclusions formulated in this way require verification in the course of future research.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies