Tytuł pozycji:
Kompetencja pragmatyczna i akceptacja w grupie - studium przypadku
- Tytuł:
-
Kompetencja pragmatyczna i akceptacja w grupie - studium przypadku
Pragmatic competence and group acceptance – a case study
- Autorzy:
-
Mieczkowska, Paulina
- Słowa kluczowe:
-
maksymy konwersacyjne, strategie grzecznościowe, akceptacja w grupie, kompetencja pragmatyczna, potrzeba przynależności, budowa relacji społecznych
conversational maxims, politeness strategies, group acceptance, pragmatic competence, belongingness, building social relations
- Język:
-
angielski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca ma na celu pokazanie jak kompetencja pragmatyczna i umiejętność stosowania się do zasad pragmatyki językowej wpływa na status społeczny jednostki. Praca opiera się na analizie wypowiedzi postaci Sheldona Coopera, głównego bohatera Amerykańskiego serialu komediowego. Praca przedstawia jak zachowanie głównego bohatera wpływa na jego relacje społeczne i pozycję w grupie. Praca opiera się na hierarchii potrzeb Maslowa, która wymienia potrzebę poczucia przynależności jako najbardziej podstawową potrzebę o podłożu psychologicznym. Analiza oparta jest na wykorzystaniu maksym konwersacyjnych i strategii grzecznościowych przez głównego bohatera.
The purpose of this paper is to show how pragmatic competence and adherence to the pragmatic rules affect one’s social status. This paper is based on the analysis of speech of a fictional character in an American sitcom. This research studies how the behavior of the main character of the series influences his interpersonal relationships and his position in the group. Hierarchy of needs formulated by Malow is one of the fundamental theories used in this paper. It defines the need of belongingness as the most basic psychological need. The analytical part of this paper focuses on the usage of conversational maxims and the politeness strategies by the main character.