Tytuł pozycji:
The haptic aspects of artistic activities. Art since the 60s
- Tytuł:
-
The haptic aspects of artistic activities. Art since the 60s
Haptyczne aspekty działań artystycznych. Sztuka od lat sześćdziesiątych XX wieku
- Autorzy:
-
Kądziołka, Sonia
- Słowa kluczowe:
-
haptic, touching, touch, visual arts, organic, sculpture, biological
haptyczność, dotkliwość, dotyk, sztuki wizualne, organiczność, rzeźba, biologiczność
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca magisterska dotyczy zagadnienia haptyczności w szeroko pojętej działalności artystycznej od lat sześćdziesiątych XX wieku. Zawiera rozważania o charakterze teoretycznym, obejmując koncepcje zarówno myślicieli takich jak Adolf von Hildebrand, Alois Riegl czy też Heinrich Wőllflin, jak i idee bardziej współczesne, między innymi Jeana-Luca Nancy oraz Luce Irigaray. Ważnym aspektem pracy jest powiązanie taktylności z kategorią dotkliwości, zaproponowaną przez Patryka Szaja. Autorka pracy koncentruje się wokół twórczości Magdaleny Abakanowicz, Lygii Clark i Aliny Szapocznikow, aby podkreślić biologiczny, niekiedy organiczny charakter ich prac i ukazać problem zatarcia granicy między tym, co wewnętrzne i zewnętrzne, przedstawić relację między poznaniem za pomocą dłoni a doświadczaniem całego ciała oraz omówić kwestię przesunięcia aktu twórczego w stronę odbiorcy, który przestaje być widzem, a staje się uczestnikiem, pojawia się również kwestia krytyki instytucji muzealnej, uniemożliwiającej lub ograniczającej partycypację. Autorka prowadzi również rozważania na temat najnowszych działań artystycznych i kuratorskich.
The master thesis concerns the issue of hapticity in widely understood artistic activity since the 60s until present. It includes theoretical reflections, embracing ideas of the thinkers like Adolf von Hildebrand, Alois Riegl or Heinrich Wőllflin, together with more recent concepts, for example Jean-Luc Nancy’s and Luce Irigaray’s. The important aspect of the analysis is the connection and relation between hapticity and the category of “touching” (severity as a feature of a text of culture) suggested by Patryk Szaj. The author of the presented thesis concentrates on the artistic activity of Magdalena Abakanowicz, Lygia Clark and Alina Szapocznikow to emphasize biological and sometimes organic character of their works. The thesis exposes the problem of the boundary blurring between external and internal. The author aims to present the relationship between ‘learning to know by touching with a hand” and “experiencing the whole body an its sensations”. The text includes discussion about the shift of the creative act towards the emphasis of the recipient who had ceases to be a passive viewer and becomes a participant. The problem of the touch in art might be a strategy of an institutional critique: museum is very often an institution that prevents or restricts participation and touching of collections. The author reflects on the latest artistic and curatorial activities which raise the subject of hapticity and touch.