Tytuł pozycji:
From Afro do Afrofuturism. Countercultural and hauntological aspects of Clipping "Splendor & Misery" music album
- Tytuł:
-
From Afro do Afrofuturism. Countercultural and hauntological aspects of Clipping "Splendor & Misery" music album
Od afro do afrofuturyzmu. Kontrkulturowe i hauntologiczne aspekty albumu "Splendor & Misery" grupy Clipping
- Autorzy:
-
Hospod, Jakub
- Słowa kluczowe:
-
Afrofuturism, hauntology, counterculture, hip-hop, rap, Afro-American studies
Afrofuturyzm, hauntologia, kontrkultura, hip-hop, rap, Afroamerykanie
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
An indispensable part of my bachelor thesis will be the broad context of the American socio-cultural conditions, that have been defining forms of African-American contestation, over the last sixty years. One of the many points of reference will be music of the Black minority and its evolution over six decades. Analyzing the 1960s historical background, I will focus on comparison of the “white” hippie counterculture (and the entire counterculture as such) and the emancipatory aspirations of Black people. I will refer to the technological practices of exclusion from period of so-called Space Race in the context of Gil Scott-Heron’s poetry, which I will treat as an antithesis and introduction to the Afrofuturist narratives. I will try to develop perspective of “nostalgic culture of resistance”, following the footsteps of Mark Fisher, Franco “Bifo” Berardi and Andrzej Marzec, who studied issues of cultural hauntology in terms of contemporary art. Hauntological aspects of a music records (described, among others, by Simon Reynolds) will be important for my analysis of rap genre specificity. Proper theoretical and historical background will allow me to set up an interpretation and analysis of the experimental hip-hop concept album Splendor & Misery (2016) recorded by Clipping and combining dystopian and Afrofuturistic motifs with an experimental, noisy and anti-genre form.
Nieodzowną częścią mojej pracy licencjackiej będzie szeroki kontekst amerykańskich uwarunkowań społeczno-kulturowych, które na przestrzeni ostatnich sześćdziesięciu lat kształtowały formy afroamerykańskiej kontestacji. Głównym punktem odniesienia będzie muzyka czarnoskórej mniejszości oraz jej ewolucja na przestrzeni ostatnich sześciu dekad. Analizując lata 60. skupię się na porównaniu „białej” kontrkultury hipisowskiej (oraz całokształtu kontry jako takiej) i emancypacyjnych dążeń Czarnych. Odniosę się do technologicznych praktyk wykluczenia z epoki tzw. Space Race w kontekście twórczości Gila Scotta-Herona, którą potraktuje jako antytezę oraz wstęp do afrofuturystycznej narracji. Ważną perspektywą przyjętą przeze mnie, będzie konstrukt „nostalgicznej kultury oporu”, którą rozwijał będę w duchu teorii hauntologicznej, podążając tropami Marka Fishera, Franco „Bifo” Berardiego czy Andrzeja Marca. Widmontologiczna metaforyka (rozwijana m.in. przez Simona Reynoldsa) będzie dla mnie ważna w kontekście analizowania gatunkowej specyfiki rapu. Odpowiednio zbudowane zaplecze teoretyczne oraz historyczne, pozwoli mi na przystąpienie do interpretacji i analizy eksperymentalnego hip-hopowego koncept albumu z 2016 roku Splendor & Misery nagranego przez Clipping, łączącego motywy dystopijne, afrofuturystyczne z eksperymentalną, hałaśliwą i antygatunkową formą.