Tytuł pozycji:
Wyrażanie negatywnych uczuć w utworach dla dzieci na przykładzie serii książek "Basia" autorek Zofii Staneckiej i Marianny Oklejak
- Tytuł:
-
Wyrażanie negatywnych uczuć w utworach dla dzieci na przykładzie serii książek "Basia" autorek Zofii Staneckiej i Marianny Oklejak
Expressing negative feelings in works for children, based on the book series "Basia" by Zofia Stanecka and Marianna Oklejak
- Autorzy:
-
Kwiek, Agata
- Słowa kluczowe:
-
emocje, wyrażanie uczuć, uczucia negatywne, język emocji, literatura dziecięca, pedagogika dziecięca
emotions, expressing feelings, negative feelings, the language of emotions, children's literature, children's pedagogy
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the work entitled Expressing negative feelings in works for children, based on the book series "Basia" by Zofia Stanecka and Marianna Oklejak, is to show how knowledge about emotions is conveyed by means of language expressing given feelings. This is due to the fact that what we want to express, especially our emotions, we show not only with words, but also gestures, facial expressions, and specific behaviors showing what we feel at the given moment. Excellent material for the analysis of this phenomenon is provided by children's literature, with which children deal every day and which is one of the basic sources of knowledge for children. This is undoubtedly an important subject, which shows how by reading to a child and safely illustrating situations related to selected feelings, we teach them how to recognize given emotions and how to react to them appropriately. In this case, the main tool of communication is the language enabling this process and describing the emotional states of the characters and their reactions - statements, gestures, or facial expressions. Therefore, the work presents how the Polish language enables the verbalization of feelings and how the authors of children's literature present feelings in the text.The work consists of a theoretical part in which the state of research on the expression of feelings in the Polish language is presented through a detailed study of the titles of authors dealing with this topic. Pedagogical aspects related to emotions, language, and their impact are also presented in this part of the work. In the following chapters, based on scientific sources, the ways of expressing negative feelings in the Polish language and the specificity of children's literature are presented. The second part of the work is an analysis of the material with a detailed analysis of examples from the series of books "Basia". In the third and last part, the analysis and the entire work are summarized.
Celem pracy zatytułowanej Wyrażanie negatywnych uczuć w utworach dla dzieci na przykładzie serii książek „ Basia” autorek Zofii Staneckiej i Marianny Oklejak jest ukazanie, jak przekazywana jest wiedza o emocjach za pomocą języka, wyrażającego dane uczucia. Wiąże się to z tym, że to co chcemy wyrazić, zwłaszcza nasze emocje ukazujemy nie tylko za pomocą słów, ale także gestów, mimiki, czy konkretnych zachowań świadczących o tym, co w danej chwili odczuwamy. Doskonałego materiału do analizy tego zjawiska dostarcza literatura dziecięca, z którą dzieci mają na co dzień do czynienia i która stanowi jedno z podstawowych źródeł poznania. Jest to niewątpliwie ważne zagadnienie, które ukazuje jak poprzez czytanie dziecku oraz obrazowanie mu w bezpieczny sposób sytuacji powiązanych z wybranymi uczuciami, uczymy go rozpoznawać dane emocje oraz odpowiednio na nie reagować. W tym przypadku głównym narzędziem przekazu jest język umożliwiający ten proces i opisujący stany emocjonalne bohaterów i ich reakcje – wypowiedzi, gesty, jakie wykonują czy mimikę. W związku z tym praca przedstawia w jaki sposób język polski umożliwia werbalizację uczuć oraz jak autorzy literatury dziecięcej przedstawiają uczucia w tekście.Praca składa się z części teoretycznej w której został przestawiony stan badań nad wyrażaniem uczuć w języku polskim poprzez szczegółowe omówienie pozycji autorów zajmujących się tym tematem oraz ukazane zostały aspekty pedagogiczne związane z emocjami, językiem i ich oddziaływaniem. W kolejnych rozdziałach na podstawie źródeł naukowych, przedstawiono sposoby wyrażania uczuć negatywnych w języku polskim oraz specyfikę literatury dziecięcej. Drugą część pracy stanowi analiza materiału wraz z dokładnym omówieniem przykładów z serii książek „Basia”. W trzeciej, ostatniej części dokonano podsumowania analizy oraz całej pracy.