Tytuł pozycji:
Kreacja, stylizacja i rola przedmiotów w "Dzienniku 1954" Leopolda Tyrmanda
- Tytuł:
-
Kreacja, stylizacja i rola przedmiotów w "Dzienniku 1954" Leopolda Tyrmanda
Self-creation, stylization and role of objects in Leopold Tyrmands “Diary 1954”
- Autorzy:
-
Cichoń, Jakub
- Słowa kluczowe:
-
autokreacja, dziennik, proza powojenna, stylizacja, przedmioty, gra
self-creation, diary, postwar prose, stylisation, objects, game
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca skupia się na dziele Leopolda Tyrmanda „Dziennik 1954”. Nacisk zostaje położony na aspekcie autokreacyjnym utworu, a następnie na kategorii przedmiotów. Analiza porusza kwestie stylizacji, kategorii autokreacji autorskiej i estetyzowania rzeczywistości. Praca zawiera namysł nad obiektami (i ich brakiem), widząc je jako zaświadczające o realiach świata przedstawionego, ale też istotne w kreowaniu rzeczywistości i warunków bytowych. Zostaje wykorzystana metodologia z gruntu nauk afektywnych oraz tzw. „zwrotu ku rzeczom”. Praca stara się w interpretacji wykorzystać te aspekty „Dziennika 1954”, które do tej pory najczęściej były bagatelizowane w interpretacjach, a więc tzw. cielesność i emocjonalizm oraz ich rola w kreowaniu literackości tekstu. Ważnym aspektem pracy jest również namysł nad grą Tyrmanda zarówno z tradycją intymistyczną, jak i oczekiwaniami czytelniczymi wobec formy diarusza.
In this study I’m concentrating on Leopold Tyrmand’s book “Diary 1954”. Analysis contains reflections on author’s self-creation and various roles of objects in diary. It revolves around stylisation and anesthetization of reality. As for objects I’m concentrating on their role as crucial evidences of bleakness of reality in which author is living and writing, also as creators of reality and determinants of living conditions in Warsaw in 1954. As a methodology I use affect theory and object studies. I concentrate on aspects of “Diary 1954” which are not so popular in previous interpretations, such as emotionalism and carnality of author’s and these categories influence on creating impression of literariness. Another crucial motive in this work is analyse of Tyrmand’s game with tradition of intimist literature and with habits of reader.