Tytuł pozycji:
Muzeum dostępne” dla animacji i edukacji osób z niepełnosprawnością wzrokową. Studium przypadku wybranych muzeów sztuki w Krakowie i Wrocławiu
- Tytuł:
-
Muzeum dostępne” dla animacji i edukacji osób z niepełnosprawnością wzrokową. Studium przypadku wybranych muzeów sztuki w Krakowie i Wrocławiu
"Accessible Museum" for the animation and education of people with visual impairment. Case study of selected art museums in Krakow and Wroclaw
- Autorzy:
-
Zięba, Dorota
- Słowa kluczowe:
-
muzeum, muzeum współczesne, muzea krakowskie, muzea wrocławskie, sztuka, kultura, niepełnosprawność, dostępność instytucji kultury, otwartość instytucji kultury, studium przypadku, muzeum dostępne, muzeum bez barier, kultura dostępna, edukacja muzealna, animacja w muzeum
museum, contemporary museum, Krakow museums, Wroclaw museums, art, culture, disability, accessibility of cultural institutions, openness of cultural institutions, case study, accessible museum, museum without barriers, accessible culture, museum education, animation in the museum
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca, zatytułowana: „Muzeum dostępne” dla animacji i edukacji osób z niepełnosprawnością wzrokową. Studium przypadku wybranych muzeów sztuki w Krakowie i we Wrocławiu, składa się z pięciu części. Część pierwsza poświęcona została ugruntowaniu teoretycznemu instytucji kultury, jaką jest muzeum. W części drugiej opisano założenia teoretyczne związane z działalnością animacyjną i edukacyjną. Trzecia część to metodologiczne podstawy badań. Część czwarta charakteryzuje działania animacyjne i edukacyjne dla osób z niepełnosprawnością wzroku powiązane z programami „Kultura Dostępna”, „Dotknij Kultury” i „Dostępne Muzeum”. W piątej części skupiono się na opisaniu dwóch krakowskich muzeów, ich działalności animacyjno-edukacyjnej, a także opisano studium przypadku (dwa wywiady). Krakowskimi muzeami są: Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK oraz Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA. Kolejno, w części piątej, skupiono się na opisaniu dwóch wrocławskich muzeów, ich działalności animacyjno-edukacyjnej, a także opisano studium przypadku (dwa wywiady). Wrocławskimi muzeami są: Muzeum Współczesne oraz Pawilon Czterech Kopuł. Całość poparta została licznymi wnioskami wynikającymi z analizy części teoretycznej i części praktycznej pracy. Opracowanie posiada szeroką bibliografię, w której znajdują się źródła literackie, źródła internetowe oraz źródła prawne.
This work is entitled: "Accessible Museum" for the animation and education of people with visual impairment. This is a case study of selected art museums in two cities in Poland - Krakow and Wroclaw, which consists five parts. The first part has been dedicated to the theoretical grounding of a cultural institution such as a museum. The second chapter describes the theoretical assumptions related to animation and educational activities. The third part is the methodological basis of the research. Part four characterizes animation and educational activities for people with disabilities related to the programs "Accessible Culture", "Touch Culture" and "Available Museum". The fifth part focuses on the description of two Krakow museums, their animation and educational activities, as well as a case study (two interviews). Krakow museums are: the MOCAK Contemporary Art Museum and Center for Documentation of the Art of Tadeusz Kantor CRICOTEKA. Then, the focus is on describing two Wrocław museums, their animation and educational activities, as well as a case study (two interviews). Wrocław museums are: The Contemporary Museum and the Four Pavilion Domes. The whole work was supported by numerous conclusions resulting from the analysis of the parts theoretical and practical. The study has an extensive bibliography, in which you can find literary sources, internet sources and legal sources.