Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Chirurżka czy pani chirurg? Żeńskie nazwy zawodów, stopni naukowych i pełnionych funkcji w opinii użytkowników polszczyzny

Tytuł:
Chirurżka czy pani chirurg? Żeńskie nazwy zawodów, stopni naukowych i pełnionych funkcji w opinii użytkowników polszczyzny
Female-specific job titles, degrees, and occupations according to Polish native speakers
Autorzy:
Aramowicz, Klaudia
Słowa kluczowe:
feminatywa, nazwy żeńskie, nazwy zawodów
feminatives, female names, professional names
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Feminatywa od lat stanowią przedmiot językowego sporu wśród polskich dziennikarzy, publicystów oraz polityków. Ze względu występowanie w przestrzeni publicznej dwóch, zupełnie odmiennych postaw wobec żeńskich nazw zawodów lub pełnionych funkcji, przeciętny użytkownik języka może czuć niepewność co do tego, którą nazwę powinien wybrać. Przedmiotem niniejszej pracy jest badanie i usystematyzowanie wiedzy na temat aktualnego stosunku przeciętnych użytkowników języka polskiego wobec żeńskich nazw zawodów i pełnionych funkcji. Autorka posłużyła się badaniem ankietowym, w którym wzięło udział kilkadziesiąt osób w różnym wieku, różnej płci oraz odmiennym wykształceniu. Ankietowani pochodzili z miast oraz wsi o różnej gęstości zaludnienia.

Feminatives have been the subject of a linguistic dispute among Polish journalists, publicists and politicians for years. Due to the presence of two completely different attitudes towards female names of professions and degrees, the average language user may feel uncertain about which name to choose. The following academic thesis investigates and systematizes the knowledge of the current attitude of Polish native speakers towards female names of professions, degrees and functions. The method used by author is a questionnaire which was attended by several dozen respondents of various ages, genders and education levels. The respondents came from towns and villages with different population densities.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies