Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zachować traumę : 9/11 Museum w Nowym Jorku

Tytuł:
Zachować traumę : 9/11 Museum w Nowym Jorku
How to maintain trauma : 9/11 Museum in New York
Autorzy:
Wojnowski, Konrad
Data publikacji:
2016
Słowa kluczowe:
trauma
zamach na WTC
9/11
memory studies
muzealnictwo
Język:
polski
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/25092  Link otwiera się w nowym oknie
http://www.didaskalia.pl/131_spis.htm  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
New Yorkers had to wait over a decade for the creation of a place to commemorate the attack on the World Trade Center. Yet the opening of the 9/11 Museum and the 9/11 Memorial have not closed the social debate on the subject - on the contrary they have sparked many debates and controversies. Wojnowski tries to analyze the specifics of this institution, venturing the thesis that it exists to nurture the trauma of September 11th in the consciousness of Americans visiting the site. To his mind, the creators of the exhibition put more effort into emphasizing the scale of the tragedy and its relevance to the present day than into giving the visitor a sense of distance from a certain historical process. Wojnowski supports his thesis primarily with reference to Mark Seltzer's essay “Wound Culture” which diagnoses the typically American postmodern fascination for traumatic events.

Nowojorczycy czekali ponad dekadę na powstanie miejsca upamiętniającego atak na World Trade Center. Otwarcie 9/11 Museum oraz 9/11 Memorial nie domknęło jednak debaty społecznej na temat tego zdarzenia, a - wręcz przeciwnie - wzbudziło wiele debat i kontrowersji. Wojnowski stara się przeanalizować specyfikę tej instytucji i stawia tezę, że polega ona na podtrzymywaniu traumy 11 września w świadomości odwiedzających to miejsce Amerykanów. Jego zdaniem, twórcy ekspozycji większy wysiłek wkładają w podkreślanie rozmiarów tragedii oraz jej aktualności, zamiast wywoływać u odbiorcy wrażenie dystansu wobec pewnego historycznego procesu. Wojnowski popiera swoją tezę przede wszystkim odwołując się do eseju "Kultura rany" Marka Seltzera, w którym autor diagnozuje typowo amerykańską i postmodernistyczną fascynację traumatycznymi zdarzeniami.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies