Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ porównań społecznych na samoocenę i motywację osiągnięć u uczniów klas maturalnych

Tytuł:
Wpływ porównań społecznych na samoocenę i motywację osiągnięć u uczniów klas maturalnych
The Influence of Social Comparisons on Self Esteem and Achievement Motivation among high school students
Autorzy:
Kosmal, Dawid
Słowa kluczowe:
porównania społeczne, samoocena, motywacja osiągnięć, uczniowie liceum
social comparison, self-esteem, achievement motivation, high school students
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca skupia się na kwestii wpływu porównań społecznych na samoocenę i motywację osiągnięć wśród uczniów klas maturalnych.W badaniu wzięły udział cztery klasy maturalne, w sumie 100 uczniów. Eksperyment opierał się na manipulacji z udziałem aktora, który wywierał wpływ społeczny na uczniów w dwóch grupach eksperymentalnych. Uczniowie wzięli udział w spotkaniu ze studentem medycyny, który miał dać im cenne wskazówki dotyczące skutecznego przygotowania się do egzaminu maturalnego. W rolę studenta, w dwóch wariantach, wcielił się aktor. W pierwszej grupie eksperymentalnej student był osobą pewną siebie, odnoszącą liczne sukcesy bez wielkiego wysiłku. W tym przypadku intencją był negatywny wpływ na samoocenę i motywację osiągnięć uczniów. W grupie drugiej, z kolei, aktor wcielił się w studenta pozbawionego pewności siebie, dla którego każde najmniejsze osiągniecie okupione było niespotykanie dużym wysiłkiem. W tym wariancie intencją było wywołanie pozytywnego wpływu na samoocenę i motywację osiągnięć uczniów. Po odbytym spotkaniu uczniowie zostali poproszeni o wypełnienie kwestionariuszy: Skala Samooceny SES Morrisa Rosenberga i Inwentarz Motywacji Osiągnięć LMI-K. Dwie kolejne klasy stanowiły grupy kontrolne, w których przeprowadzone były tylko badania kwestionariuszami. Udało się wykazać istotny statystycznie wpływ porównań społecznych na samoocenę i motywację osiągnięć u uczniów klas maturalnych. Wpływ ten wystąpił zgodnie z przyjętymi założeniami dla każdej z grup. Porównanie społeczne do studenta szczególnie uzdolnionego wpływało negatywnie na samoocenę i motywacje osiągnięć. Z kolei porównanie do studenta odnoszącego gorsze wyniki dawało przeciwny efekt; pozytywny wpływ na samoocenę i motywację osiągnięć uczniów.Zaobserwowano również różnice płciowe pod względem ogólnego poziomu samooceny, wyłaniając uczennice jako posiadające niższą samoocenę od uczniów. Niezależnie od płci wykazano także ogólną, silną, pozytywną korelacje między poziomem samooceny a poziomem motywacji osiągnięć uczniów.

This thesis focuses on the impact of social comparisons on self-esteem and achievement motivation among high school students.Four high school graduating classes, 100 students in total, took part in the study. The experiment was based on psychological manipulation involving an actor exerting social influence in two experimental groups of high school students. Students would take part in a meeting with a medical student, who was to give them valuable tips on how to effectively prepare for their final exams. The actor played the role of a medical student in two variants. In the first experimental group, the actor was a confident, successful person who achieves much without greater effort. The intention within this variant was to negatively affect the self-esteem and achievement motivation of the students. In the second group, the actor played the role of an insecure student for whom every achievement required unusual amounts of effort. Following the social comparison theory, the intention in this variant was to have a positive impact on the high school students’ self esteem and achievement motivation. After each meeting, the students were asked to fill in the questionnaires: Rosenberg Self-Esteem Scale and the LMI-K Achievement Motivation Inventory. The other two classes were control groups in which only the questionnaire studies were performed. The experiment demonstrated a statistically significant impact of social comparisons on self-esteem and achievement motivation among the high school students. This occurred in accordance with the adopted assumptions for each group. Social comparison to a particularly gifted student had a negative impact on self-esteem and achievement motivation. Subsequently, the comparison to the insecure student whose success was preceded by numerous difficulties gave an opposite reaction; a positive effect on their self-esteem and achievement motivation.Gender differences appeared significantly in the overall level of self-esteem, identifying female students as having lower self-esteem than male students. Regardless of gender, a general strong positive correlation was demonstrated between the level of self esteem and the level of achievement motivation among students.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies