Tytuł pozycji:
Benchmarking jako narzędzie zarządzania strategicznego
The aim of the master thesis is to introduce the concept of benchmarking and to present the way benchmarking works in selected production companies. As well as the evaluation of its application in manufacturing enterprises. The work consists of 4 chapters. The first chapter is devoted to the subject of strategic management. It describes, first of all, its theoretical issue, i.e. its essence and genesis. It is presented in a general way to bring closer its most important aspects. The following subchapters present its stages and the principles on which it is based.The second chapter, also theoretical, is entirely devoted to benchmarking, including its essence and genesis. Much attention was paid to its stages, i.e. the processes taking place during the implementation of benchmarking. The chapter also includes barriers that companies wanting to introduce benchmarking to their enterprise have to face.The third chapter is the transition to the practical part. It contains information on the use of benchmarking in manufacturing companies. An important aspect in this chapter are the benefits of introducing benchmarking to the enterprise and its concepts.In the fourth and last chapter, an assessment of the effects after the introduction of benchmarking to selected enterprises was undertaken. The subject of the research is a questionnaire filled in by 105 anonymous respondents. The chapter contains the test results and their evaluation.
Niniejsza praca ma na celu przybliżenie pojęcia benchmarkingu oraz przedstawienie sposobu funkcjonowania benchmarkingu w wybranych przedsiębiorstwach produkcyjnych. A także ocenę zastosowania go w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Praca złożona jest z 4 rozdziałów. Pierwszy rozdział poświęcony jest tematyce zarządzania strategicznego. Opisana jest w nim przede wszystkim jej kwestia teoretyczna, czyli istota i geneza. Przedstawiona jest w sposób ogólny, tak aby przybliżyć jej najważniejsze aspekty. Dalsze podrozdziały przedstawiają jej etapy oraz zasady, na których się opiera.Drugi rozdział, także teoretyczny w całości poświęcony jest benchmarkingowi, również jego istocie i genezie. Dużą uwagę poświęcono jego etapom, czyli procesom zachodzącym w trakcie wprowadzania benchmarkingu. W rozdziale zawarto, także bariery, z którymi muszą zmagać się firmy chcące wprowadzić benchmarking do swojego przedsiębiorstwa.Rozdział trzeci stanowi przejście do części praktycznej. Zawarto w nim informację o zastosowaniu benchmarkingu w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Ważnym aspektem, w tym rozdziale są korzyści, które niesie za sobą wprowadzenie benchmarkingu do przedsiębiorstwa oraz jego koncepcje.W czwartym rozdziale, ostatnim została podjęta ocena efektów po wprowadzeniu benchmarkingu do wybranych przedsiębiorstw. Przedmiotem badań jest ankieta, która została wypełniona przez 105 anonimowych respondentów. Rozdział zawiera wyniki badań oraz ich ocenę.