Wprowadzenie: Czy w dzisiejszym świecie można pokochać swoje ciało, takim jakie jest - z rozstępami, nadwagą, zmianami skórnymi, bez obróbki graficznej czy wyszczuplającej bielizny? To trudne pytanie, które w przestrzeni publicznej podejmują już nie tylko aktywiści, ale także marki odzieżowe i kosmetyczne. Kampanie reklamowe w duchu pozytywności ciała wychodzą poza schemat i do swoich projektów zatrudniają modeli i modelki o wyglądzie nie odpowiadającym współczesnym kanonom piękna.Cel: Sprawdzenie czy reklamy ciałopozytywne mogą pomóc młodym ludziom w akceptacji swojego wyglądu. Materiały i metody: Autorska ankieta internetowa składająca się z 40 pytań, udostępniona wśród własnych kontaktów oraz na profilu jednej z influencerek makijażowych, przeprowadzona wśród kobiet i mężczyzn w wieku od 16 do 26 lat. Mediana wieku została obliczona w programie Excel. Metodą analizy statystycznej był test chi-kwadrat. Posłużono się także obliczeniami 95%-wego przedziału ufności.Wyniki: W badaniu wzięło udział 431 kobiet w wieku od 16 do 26 lat oraz 52 mężczyzn w wieku od 16 do 26 lat. Mediana wieku kobiet wynosiła 21 lat, natomiast mężczyzn 20,5. 57,8% kobiet i 26,9% mężczyzn deklarowało, że zawsze lub często porównują swój wygląd do wyglądu osób w reklamach. 65,7% kobiet i 32,7% mężczyzn przyznało, że widok osoby atrakcyjnej fizycznie w reklamie pogarsza ich samoocenę. 51,8% osób twierdziło, że nie spełnia lub raczej nie spełnia własnych kryteriów atrakcyjności. Spośród zdjęć prezentujących różne aspekty ciałopozytywności, z najbardziej pozytywnym odbiorem spotkało się zdjęcie prezentujące modelkę z bielactwem - zdecydowanie pozytywnie oceniło je 69,4% ankietowanych. Respondenci najgorzej ocenili niekompletne uzębienie - zdecydowanie pozytywnie zareagowało 11,4% osób. Rozstępy wzbudziły pozytywne emocje u 92,8% kobiet i u 76,9% mężczyzn. Zdecydowanie pozytywnie na modelkę z otyłością zareagowało 9,6% mężczyzn i 36,4% kobiet. 21,2% mężczyzn i 3,9% kobiet na blizny potrądzikowe zareagowało raczej lub zdecydowanie negatywnie. Mężczyźni, w porównaniu do kobiet, byli jeszcze bardziej negatywnie nastawieni do rozległych blizn na ciele. W pytaniu o bardzo szczupłe modelki 56,9% respondentów zaznaczyło, że mogą one zachęcać do przesadnego odchudzania. 89,6% młodych ludzi stwierdziło, iż reklamy ciałopozytywne im się podobają. 79,4% kobiet oraz 50% mężczyzn zaznaczyło, że reklamy prezentujące różnorodne sylwetki pozwalają im bardziej akceptować wygląd swój lub innych osób. W przypadku pokazywania niedoskonałości skóry, w taki sam sposób odpowiedziało 72,6% kobiet oraz 48,1% mężczyzn. 73,5% młodych Polaków chciałoby, aby takich reklam było więcej niż obecnie.Wnioski: Zdecydowana większość kobiet i co drugi mężczyzna stwierdza, że kampanie reklamowe w duchu pozytywności ciała mogą pomóc im w akceptacji wyglądu swojego i innych osób. Co druga młoda osoba uważa, że bardzo szczupłe modelki w reklamach mogą zachęcać do przesadnego odchudzania. Kobiety częściej niż mężczyźni porównują swój wygląd z wyglądem modelek w reklamach, a widok atrakcyjnego ciała częściej pogarsza ich samoocenę. Kobiety w porównaniu do mężczyzn bardziej pozytywnie odbierają takie niedoskonałości jak rozstępy, otyłość czy blizny. Zdecydowana większość odbiorców ocenia zdjęcia z kampanii ciałopozytywnych przychylnie. 7 na 10 młodych Polaków chciałoby, aby w przestrzeni publicznej było więcej reklam ciałopozytywnych niż obecnie.
Introduction: In today's world, is it possible to love your body as it is - with stretch marks, overweight, skin lesions, without graphic processing or slimming underwear? This is a difficult question that is taken up not only by activists in public space, but also by clothing and cosmetic brands. Advertising campaigns in the spirit of positivity of the body go beyond the limits and employ models with an appearance that do not correspond to modern canons of beauty.Purpose: To find out if Body Positivity ads can help young people to accept their appearance.Materials and methods: Author's online survey consisting of 40 questions, made available among own contacts and on the profile of one of the makeup influencers, conducted among women and men aged 16 to 26. The median age was calculated in Excel. The method of statistical analysis was the chi-square test. The calculations of the 95% confidence interval were also used.Results: 431 women aged 16 to 26 and 52 men aged 16 to 26 participated in the study. The median age of women was 21 years, and of men 20.5. 57.8% of women and 26.9% of men declared that they always or often compare their appearance to that of people in advertisements. 65.7% of women and 32.7% of men admitted that the sight of a physically attractive person in an advertisement worsened their self-esteem. 51.8% of people claimed that they did not meet or rather did not meet their own attractiveness criteria. Among the photos presenting various aspects of body positivity, the photo presenting a model with vitiligo was most positively received - 69.4% of respondents rated it positively. The respondents assessed the incomplete dentition as the worst - 11.4% of people reacted positively. Stretch marks aroused positive emotions in 92.8% of women and 76.9% of men. 9.6% of men and 36.4% of women reacted positively to the obese model. 21.2% of men and 3.9% of women reacted rather or definitely negatively to acne scars. Men, compared to women, were even more negative about extensive scars on the body. When asked about very slim models, 56.9% of the respondents indicated that they may encourage excessive weight loss. 89.6% of young people said that they liked body-positive advertising. 79.4% of women and 50% of men indicated that advertisements presenting various profiles allow them to accept their own or other people's appearance more. In the case of showing skin imperfections, 72.6% of women and 48.1% of men responded in the same way. 73.5% of young Poles would like to see more such advertisements than today.Conclusions: The vast majority of women and every second man say that advertising campaigns in the spirit of body positivity can help them accept the appearance of themselves and others. Every second young person believes that very thin models in advertisements may encourage excessive weight loss. Women more often than men compare their appearance with that of models in advertisements, and the sight of an attractive body more often worsens their self-esteem. Women perceive imperfections such as stretch marks, obesity or scars more positively than men. The vast majority of recipients evaluate photos from the body-positive campaigns favorably. 7 out of 10 young Poles would like to see more body-positive advertisements in public space than today.