Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Odbiór różnych rodzajów komizmu a możliwości intelektualne 10- i 15-latków

Tytuł:
Odbiór różnych rodzajów komizmu a możliwości intelektualne 10- i 15-latków
Autorzy:
Radomska, Anna
Data publikacji:
2004
Język:
polski
Prawa:
Dozwolony użytek utworów chronionych
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem badań było określenie relacji między odbiorem różnych rodzajów komizmu (werbalnego, wizualnego i werbalno-wizualnego) a możliwościami intelektualnymi 10- i 15-latków. Weryfikowano hipotezę o istnieniu znaczącego związku między zdolnościami intelektualnymi a rozumieniem i oceną stopnia zabawno- ści wszystkich rodzajów komizmu w obu grupach wyróżnionych ze względu na wiek. W badaniach zastosowano dwie metody: do pomiaru odbioru komizmu - Zestaw Dowcipów i rozmowę (skonstruowane przez autorkę), do diagnozy możliwości intelektualnych - Test Matryc Ravena w wersji standardowej (TMS). Wzięło w nich udział 165 osób: 72 w wieku 10 lat i 93 w wieku 15 lat. Weryfikowana hipoteza uzyskała jedynie częściowe potwierdzenie. W obu grupach wiekowych łącznie oraz w każdej z osobna dzieci o większych możliwościach intelektualnych lepiej rozumiały komizm ogólnie (niezależnie od kategorii) oraz komizm werbalny i werbalno- wizualny niż dzieci o mniejszych zdolnościach intelektualnych. W żadnej z badanych grup nie stwierdzono jednak istotnego związku między poziomem intelektualnym a: rozumieniem komizmu wizualnego oraz oceną zabawności komizmu niezależnie od jego rodzaju. Można przypuszczać, że: 1) rozumienie i ocena stopnia zabawności to dwa różne aspekty odbioru komizmu, prawdopodobnie determinowane różnymi czynnikami', 2) rozumienie komizmu wizualnego jest w większym stopniu uwarunkowane zmiennymi temperamentalno- -osobowościowymi niż poznawczymi.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies