Tytuł pozycji:
Ewolucja przewodników turystycznych dotyczących Łańcuta i okolic
- Tytuł:
-
Ewolucja przewodników turystycznych dotyczących Łańcuta i okolic
EVOLUTION OF GUIDEBOOKS IN ŁAŃCUT AND THE SURROUNDING AREA
- Autorzy:
-
Ochyra, Małgorzata
- Słowa kluczowe:
-
Łańcut, paper guides, mobile guides, the evolution of guides, Tourism, tourists, tourist behavior.
Łańcut, przewodniki papierowe, przewodniki mobilne, ewolucja przewodników, Turystyka, turyści, zachowania turystów
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aims of the thesis are to showcase the evolution of tourist guidebooks’ form throughout the centuries, starting with ancient Greece until the recent time, and to investigate, if and, how, contemporary mobile guide applications may replace the traditional paper guidebooksThe first task would be to properly define the research object. I will therefore present definitions of a guidebook that are available in the contemporary research and, as a next step, I will sketch the differences between guidebooks and travel literature being a root of the former. Following that, I will depict history and evolution of guidebooks worldwide in light of the development of tourism, with special consideration of persons like John Murray or Karl Baedeker, who laid a cornerstone of modern understanding of tourism and art of guidebook-writing. In the next chapter I will compare similar developments in Poland, starting with the oldest Polish guidebook by Marcin Kromer, written in 1574, through the attempts of the writers of the Age of Reason to interest wider public with Poland’s historical and geographical hallmarks, development of tourism and, in parallel, tourism-related publications in partitioned Poland as way of expressing the strive for independence, towards printed releases of the interwar period and the People’s Republic of Poland.In an attempt to answer the second question, I will present the profile of a modern-day consumer-tourist along with his behaviours and draft how the tourism market dynamically changes due to increasing tourists’ demands. I will analyse e.g. publicly available reports on guidebook sales, the contents of the guidebooks themselves and propose improvements in order to adjust guidebooks to the needs of a contemporary reader.In the final part of the thesis I will investigate chosen modern paper guidebooks on the Łańcut and the surrounding areas and compare them with available mobile guide applications in the Subcarpathia Region and demonstrate their differences and similarities.
Celem pracy jest przedstawienie ewolucji formy przewodnika turystycznego na przestrzeni wieków, począwszy od starożytnej Grecji do współczesnych czasów, oraz zbadanie, czy i w jaki sposób współczesne przewodniki mobilne są w stanie zastąpić tradycjne przewodniki papierowe.Pierwszym zadaniem będzie określenie właściwego przedniotu badań. W tym celu przedstawię definicje przewodników turystycznych występujące we współczesnej literaturze przedmiotu, a następnie nakreślę różnicę między przewodnikiem turystycznym a literaturą podróżniczą, z której przewodniki się wywodzą. Następnie zobrazuję historię i ewolucję przewodników turystycznych na świecie na tle rozwoju turystyki ze szczególnym uwzględnieniem postaci takich jak John Murray czy Karl Baedeker, które położyły podwaliny pod współczesne rozumienie turystyki i przewodnikopisarstwa. W kolejnym rozdziale dokonam porównania z analogicznymi wydarzeniami w tym zakresie na gruncie polskim, począwszy od od najstarszego przewodnika napisanego przez Marcina Kromera z 1574 r., poprzez próby piśmiennictwa oświeceniowego zainteresowania szerszej publiczności walorami historyczno-geograficznymi Polski, rozwój turystyki i, analogicznie, publikacji krajoznawczych pod zaborami jako emanacji ducha niepodległościowego, skończywszy na wydaniach z czasów międzywojnia a następnie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej.Próbując udzielić odpowiedzi na drugie pytanie przedstawię profil współczesnego turysty-konsumenta, jego zachowania oraz nakreślę, jak pod wpływem zapotrzebowania turysty dynamicznie zmienia się cały rynek turystyczny. Zanalizuję m. in. ogólnodostępne raporty sprzedaży przewodników turystycznych, zawartość samych przewodników oraz przedstawię propozycje dostosowania przewodników potrzeb współczesnego czytelnika.W finalnej części pracy dokonam analizy wybranych współczesnych przewodników papierowych po terenie Łańcuta i okolic oraz zestawię je z dostępnymi aplikacjami mobilnymi, będącymi przewodnikami po Podkarpaciu oraz wykażę ich podobieństwa i różnice.