Tytuł pozycji:
Once upon a time… A Story about Comparison of Copyright Protection of Fictional Characters in Poland and USA
„Once upon a time…” those words transfer us into magical world, where everything is possible. In that parallel universe a little mouse can befriend a duck, a princess can defeat a dragon and good (in most cases) wins over evil. Usually a fictional character begins its existence as a component of work, but more and more often – it is taking the life on its own, gaining even higher popularity than the work in with it first appears. Mickey Mouse, the Simpsons, James Bond, Harry Potter, Daenerys Targaryen – those characters are considered as one of the most influential icons of the century. No wonders that authors are interested in protecting those creations as strong as possible and different industries want to invest in “hiring” them to attract their fans to the company’s different brands. Although fictional characters can be commercially valuable, determining their legal status apart from the stories in which they appear is not a simple matter. This thesis is devoted to the issue of copyright protection of fictional characters. The research focuses on the approximation of the concept of fictional characters, their main features and function. Moreover, application of copyright protection and conditions for granting such protection are also discussed. The indicated problems are considered on the basis of Polish land American law, including the different concepts presented by doctrine and judicature.
“Dawno, dawno temu…” te słowa przenoszą nas do magicznego świata, w którym wszystko jest możliwe. Mała myszka może zaprzyjaźnić się z kaczką, księżniczka może pokonać smoka, a dobro (w większości przypadków) wygrywa ze złem. Zazwyczaj postać fikcyjna powstaje jako elementy innego utworu, lecz coraz częściej – rozpoczyna ona swoje własne życie, uzyskując większą popularność od dzieła pierwotnego. Myszka Mickey, Simpsonowie, James Bond, Harry Potter, Daenerys Targaryen – te postaci uznawane są za ikony wieku. Nic dziwnego, że autorzy są zainteresowani jak najsilniejszą ochroną takich postaci, a różne firmy – chcą zainestować w ich najem celem przyciągnięcia fanów określonych bohaterów.Choć postaci fikcyjne mogą posiadać znaczną wartość komercyjną, określenie ich prawnego statusu w oderwaniu od dzieła pierwotnego stanowi wyzwanie. Niniejsza praca poświęcona jest omówieniu zasad ochrony prawnoautorskiej postaci fikcyjnych. Jej zadaniem jest przybliżenie samego pojęcia, jego głównych cech charakterystycznych i funkcji. Ponadto, za jej pośrednictwem zostaną omówione zasady i przesłanki stosowania prawa autorskiego. Wskazane problemy zostają omówione na podstawie prawa polskiego i amerykańskiego, z odniesieniem się do poglądów prezentowanych przez doktrynę i judykaturę.