Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Class struggle, or the return of the repressed

Tytuł:
Class struggle, or the return of the repressed
Walka klas, czyli powrót wypartego
Autorzy:
Jagielski, Sebastian
Data publikacji:
2020
Słowa kluczowe:
"Trędowata"
political unconscious
excess
social classes
klasy społeczne
melodramat
melodrama
eksces
polityczna nieświadomość
Język:
polski
ISBN, ISSN:
12330477
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode
Linki:
https://didaskalia.pl/pl/artykul/walka-klas-czyli-powrot-wypartego  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
"Trędowata" (1976) Jerzego Hoffmana należy, zdaniem Zygmunta Kałużyńskiego, do dziejów "polskiej psychopatologii". Jagielski, odwołując się do narzędzi wypracowanych na gruncie psychoanalizy, marksizmu i afektywnej teorii filmu, wskazuje na wyparte antagonizmy klasowe i sprzeczności ideologiczne, które Hoffman usiłuje w swoim filmie przepracować. Symptomów tego, co w społeczeństwie tłumione, autor szuka w melodramatycznym ekscesie. W nim to bowiem przejawia się nieświadomość polityczna Trędowatej. Problem rewolucji konserwatywnej przywracającej dawny, oparty na ideologii szlacheckiej porządek, łączy się z genealogią społeczną "nowej elity" ("arystokracji z awansu"). Konflikty te zostają w filmie wyrażone za sprawą figury klasowego niesamowitego - mechanicznego ciała Stefci-lalki, która zamiast efektu bliskości wywołuje efekt obcości, zakłócając jednocześnie konserwatywną i reakcyjną wymowę filmu.

Jerzy Hoffman's film "Trędowata" (1976) belongs, according to Zygmunt Kałużyński, to the history of 'Polish psychopathology'. Jagielski, drawing on tools developed on the basis of psychoanalysis, Marxism and affective film theory, points to the repressed class antagonisms and ideological contradictions which Hoffman attempts to work through in his film. The author traces the symptoms of what is repressed in society in the work's melodramatic excess. It is in this excess that Trędowata's political unconscious manifests itself. The problem of a conservative revolution restoring the old order based on gentry ideology is linked to the genealogy of the 'new elite' ('upstart aristocracy'). These conflicts are expressed in the film through the figure of the class uncanny: the mechanical body of Stefcia-doll, which produces an alienation effect rather than one of proximity, disrupting the film’s conservative and reactionary message.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies