Tytuł pozycji:
Assessing the EU ETS with focus on the cost pass-through in the Polish electricity market
- Tytuł:
-
Assessing the EU ETS with focus on the cost pass-through in the Polish electricity market
Ocena systemu EU ETS ze szczególnym uwzględnieniem przenoszenia kosztów na polski rynek energii elektrycznej
- Autorzy:
-
Dinhobl, Franz
- Słowa kluczowe:
-
EU ETS, cost pass-through, market power, tax incidence, political economy, rent-seeking, carbon price, cap and trade, grandfathering, free allocation, Poland, electric utility market, emission allowance, environmental regulation, rent distribution
EU ETS, przenoszenie kosztów, siła rynkowa, wpływy podatkowe, gospodarka polityczna, poszukiwanie czynszu, cena emisji dwutlenku węgla, ograniczenie i handel, dziadek, bezpłatny przydział, Polska, rynek energii elektrycznej, uprawnienia do emisji, regulacje środowiskowe, podział czynszu
- Język:
-
angielski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W tej rozprawie oceniam system EU ETS ze szczególnym uwzględnieniem przenoszenia kosztów na polski rynek energii elektrycznej. Dlatego w pierwszej kolejności analizuję ekonomiczne implikacje ceny emisji dwutlenku węgla, koncentrując się na internalizacji kosztów społecznych i teorii obciążeń podatkowych. Ponadto analizuję specyfikę wdrożenia w formie podatku węglowego lub systemu cap and trade. Uważam, że o ile podatek od emisji dwutlenku węgla jest bardziej oparty na koncepcji efektywności ekonomicznej, przy założeniu znajomości społecznych kosztów emisji gazów cieplarnianych, o tyle system cap and trade jest bardziej odpowiedni do osiągnięcia pewnej redukcji emisji. Ponieważ koszty społeczne emisji są zazwyczaj nieznane, ta ostatnia koncepcja wydaje się być bardziej odpowiednia do osiągnięcia celów politycznych. Kolejną konsekwencją tego braku wiedzy jest konieczność politycznego określenia ceny emisji dwutlenku węgla i dlatego w niniejszej pracy magisterskiej analizowane są również uwarunkowania gospodarki politycznej. Uważam, że trudno jest osiągnąć szerokie geograficznie wprowadzenie ceny emisji dwutlenku węgla ze względu na występowanie problemu znanego jako jazda na gapę, który potencjalnie może zostać przezwyciężony przez międzynarodową cenę minimalną lub dostosowania na granicach, które zmieniają zachęty do przystąpienia do systemu cen emisji dwutlenku węgla. Na szczeblu krajowym, regionalnym, ważną rolę odgrywają grupy interesów i polityczne weto, a zatem oba te podmioty mogą mieć wpływ na wynik polityki z korzyścią dla siebie. W przypadku UE ETS wpływ ten był bardzo widoczny na początku, ponieważ istniałaby duża liczba swobodnie przyznawanych certyfikatów, a plany pozdziału byłyby opracowywane na szczeblu krajowym. Z czasem jednak konstrukcja taka uległaby poprawie i stałaby się coraz bardziej efektywna. W związku z tym szacuję, że koszty certyfikatów emisyjnych przy zastosowaniu modelu OLS i ARDL mogą być w pełni przenoszone na konsumentów. W związku z tym konsumenci ponosziliby większość kosztów ekonomicznych i nie otrzymywaliby ich zwrotu z przychodów ze sprzedaży na aukcji. Wskazuje na to wypukła krzywa popytu świadcząca o niskiej elastyczności, a także o niskiej sile lobbingu konsumentów. Wydaje się jednak, że polityka taka spełniłaby swoje zadanie, a zatem można oczekiwać, że korzyści społeczne wynikające z szeroko stosowanej ceny emisji dwutlenku węgla będą wysokie.
In this master’s dissertation, I am assessing the EU ETS with a focus on the cost pass-through in the Polish electricity market. Therefore, I analyse the economic implications of a carbon price, focusing on the internalisation of social cost and the theory of tax incidence. Moreover, I evaluate the peculiarities of the implementation in the forms of a carbon tax or a cap and trade system. I find that while a carbon tax is more based on the concept of economic efficiency, assuming the knowledge of the social cost of greenhouse gas emissions, a cap and trade system is more suitable to achieve a certain amount of emission reduction. As the exact social costs of emissions are typically unknown, the latter design seems to be more appropriate to meet political goals. Another consequence of this lack in knowledge is the necessity of a political determination of the carbon price and therefore political economy determinants are also analysed in this dissertation. I find that it is difficult to achieve a geographically broad introduction of a carbon price because of a free-riding problem, which can potentially be overcome by an international minimum price or border adjustments which change the incentives to join a carbon price regime. On a national a regional level, interest groups and political veto player play an important role and therefore, both are likely to influence the policy outcome for their own benefit. In the case of the EU ETS, this influence was very visible in the beginning, as there was a high amount of freely allocated certificates and allocation plans were developed nationally. However, the design improved over time and became increasingly efficient. Thereafter, I am estimating the cost pass-through of emission certificates using a Newey-West and an ARDL model and find that opportunity costs are fully passed through to consumers. Applying the theory of tax incidence I find that consumers bear most of the economic costs in any market power setup and do not get reimbursed by the auctioning revenue for their loss. This indicates a convex demand curve with low elasticity as well as low lobbying power of consumers. However, the policies seem to fulfil their purpose, and therefore, the social gains of a broadly implemented carbon price are expected to be high.