Tytuł pozycji:
Religion which can be used to everything : a review of Franz Overbeck’s Finis Christianismi
Celem tej recenzji jest analiza problemu wiary i historii w wybranych pismach
Franza Overbecka. Overbeck (1837-1905), niemiecki teolog-agnostyk, historyk
chrześcijaństwa, przyjaciel Fryderyka Nietzschego, opisuje w swoich pracach eschatologiczny
i kontrkulturowy wymiar pierwotnego chrześcijaństwa. Dzieje Kościoła opierają się według
niego na powolnym wypieraniu eschatologii oraz zastąpieniu jej konserwatywnym projektem
podtrzymywania i stabilizowania zachodniej kultury i cywilizacji. Z tego powodu Overbeck –
broniąc integralności chrześcijaństwa jako kulturowego fenomenu oraz jego
uniwersalistycznego dziedzictwa - krytykuje zarówno współczesny mu protestantyzm
kulturowy (A. Harnack) jak i postchrześcijańskie i nacjonalistyczne alternatywy (D.F. Strauss,
P. Lagarde). W artykule wskazuję na aktualność Overbeckowskich zastrzeżeń wobec wszelkiej
– tradycjonalistycznej, liberalnej i lewicowej - teologii politycznej z punktu widzenia
chrześcijaństwa zorientowanego na eschatologię. Analizuję również dwie ścieżki recepcji
myśli Overbecka w dwudziestowiecznych Niemczech: próbę odnowienia protestantyzmu
jako religii stanu wyjątkowego (K. Barth) oraz krytykę teologii i sceptyczno-ironiczne
pożegnanie z chrześcijaństwem (H. Blumenberg).
The aim of an article is to analyse a problem of belief and history in Franz Overbeck’s selected writings. Overbeck (1837-1905), a German theologian-agnostic and historian of Christianity, known also in regard to his close friendship with Friedrich Nietzsche, describes in his works the eschatological and countercultural dimension of an origin Christianity. During the history of the Church eschatology was slowly replaced by a conservative project with its aim to maintain and to stabilize the Western culture and civilization. For this reason Overbeck - defending Christianity as an integral cultural phenomenon and referring to its universalist heritage - criticizes representatives of the "cultural Protestantism" (A. Harnack) and post-Christian and nationalistic alternatives (P. Lagarde, D.F. Strauss). In my paper I argue that from the perspective of eschatological Christianity Overbeck’s remarks against traditionalistic, liberal and leftist political theology remain valid. I present also two separate ways of Overbeck’s reception in 20th-century German thought - a revival of Protestantism as a “state of exception” religion (K. Barth) and a critique of theology and a skeptical-ironic farewell to Christianity (H. Blumenberg).