Tytuł pozycji:
Czytać warstwami! : w stronę wielomodalnej analizy obrazowania w mediach
W świecie mediów interaktywnych okładki prasy drukowanej zwiększyły swoje role marketingowe, komunikacyjne, ideologiczne i tożsamościowe. Na rynku trwa swoista wojna okładkowa. Magazyny ilustrowane konkurują pomiędzy sobą na okładki zwłaszcza wtedy, gdy zdarzy się coś sensacyjnego lub gdy w centrum zainteresowania opinii publicznej staje kontrowersyjne zagadnienie. Dla semiologa okładka jest paradygmatycznym przykładem komunikacji mieszanej, stanowi więc dobry materiał do testowania teorii i doskonalenia narzędzi analitycznych. Ten artykuł poświęcony jest analizie strategii nadawczych uwidocznionych na okładkach, wykorzystujących zintegrowane zróżnicowane zasoby semiotyczne, implikatury intertekstualne oraz formuły narracyjne. Strategie te służą sterowaniu procesami postrzegania, rozumienia i interpretowania okładek. Zależnie od potrzeb, uwydatniają interpretacje o charakterze referencyjnym, eksplicytnym, implicytnym lub symptomatyczne.
In the world of interactive media, the covers of the printed press have extended their marketing, communication, ideological, and identification roles. There is a peculiar cover war raging on the media market. The illustrated magazines compete in covers, particularly when some sensational news appear or a controversial issue resurfaces in public attention. For the semiologist, the cover is a paradigmatic example of multimodal communication, it is, therefore, the proper material for testing of the theories and perfecting the analytical tools. This paper is devoted to the analysis of the communication strategies used on the covers, using the integrated, diversified semiotic resources, inter-textual implicatures, and narrative formulas. These strategies serve in steering the processes of perception, understanding, and interpretation of the covers. Depending on the needs, they give saliency to the referential, explicit, implicit, or symptomatic interpretations.