Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wsparcie społeczne udzielane rodzicom wychowującym dzieci z niepełnosprawnością i rodzicom wychowującym dzieci zdrowe : badanie przekrojowe

Tytuł:
Wsparcie społeczne udzielane rodzicom wychowującym dzieci z niepełnosprawnością i rodzicom wychowującym dzieci zdrowe : badanie przekrojowe
Social support for parents raising children with disabilities and parents raising children with typical development : cross-sectional study.
Autorzy:
Kózka, Maria
Kurowska, Anna
Wojcieszek, Agata
Majda, Anna
Data publikacji:
2020
Słowa kluczowe:
family
social support
wsparcie społeczne
rodzina
child with disabilities
dziecko z niepełnosprawnością
Język:
polski
ISBN, ISSN:
08608466
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach
http://creativecommons.org/licenses
Linki:
http://www.pielegniarstwo.ump.edu.pl/article.php?id=485  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Wstęp. Wsparcie społeczne odgrywa niezwykle istotną rolę w sytuacji, gdy w rodzinie występuje problem niepełnosprawności dziecka. Rodzaj udzielonego wsparcia społecznego należy dostosować wtedy do unikalnych potrzeb danej rodziny. Zindywidualizowane podejście (do rodzica i dziecka) wynika z konieczności uwzględnienia czynników różnicujących rodziny, do których można zaliczyć np. stan zdrowia dziecka czy stopień jego niepełnosprawności. Pomoc udzielana rodzicom skutecznie stymuluje ich potencjał opiekuńczy, który mogą wykorzystać w procesie opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością, ale również nad dzieckiem zdrowym. Cel. Głównym celem pracy było określenie rodzajów wsparcia społecznego, które otrzymują rodzice dzieci z niepełnosprawnością i rodzice dzieci zdrowych. Materiał i metody. W badaniu uczestniczyło 243 rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością oraz 264 rodziców dzieci zdrowych. W badaniu zastosowano metodę szacowania, wykorzystano narzędzie standaryzowane, jakim był Kwestionariusz Wsparcia Społecznego opracowany przez Barrerę, Sandlera i Ramsaya. Wyniki. Rodzice z obu badanych grup otrzymywali najczęściej wsparcie emocjonalne i wartościujące, a najrzadziej - informacyjne i instrumentalne. Rodzice dzieci zdrowych otrzymywali istotnie częściej wsparcie informacyjne (p = 0,011) i wartościujące (p = 0,002) niż rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Wnioski. Z przeprowadzonych badań wynika, że rodzice dzieci z niepełnosprawnością i rodzice dzieci zdrowych rzadko otrzymują pomoc finansową z zewnątrz. Dodatkowo respondenci z obydwu grup deklarują deficyt w zakresie wsparcia informacyjnego.

Introduction. Social support plays an extremely important role in a situation where a problem of child disability in the family occurs. The type of social support should be adapted to the unique needs of the family. The individualized approach (to parent and child) results from the necessity to take into account factors that differentiate families, such as the child’s state of health, or the degree of his disability. Help provided to parents effectively stimulates their caring potential, which can be used in the care process for a child with a disability, but also for a healthy child. Aim. The aim of the study was to evaluate the types of social support received by parents of children with disabilities and parents of healthy children. Material and methods. In the study participated 243 parents raising children with disabilities and 264 parents of healthy children. In the study the estimation method and the standardized research tool Inventory of Socially Supportive Behaviors developed by Barrera, Sandler and Ramsay were used. Results. Parents from both research groups received emotional and esteem support the most often, and informational and tangible support the least frequently. Parents of healthy children received signifi cantly more frequent informational (p = 0.011) and esteem (p = 0.002) support, than parents of children with disabilities. Conclusions. The study shows that parents of children with disabilities and parents of healthy children rarely receive financial support from others. Parents from both research groups declared a deficit in informational support.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies