Tytuł pozycji:
Motywacja do oglądania streamerów i związki z wysoką wrażliwością.
- Tytuł:
-
Motywacja do oglądania streamerów i związki z wysoką wrażliwością.
Motivation to watch streamers and relationships with high sensitivity.
- Autorzy:
-
Opyrchał, Krzysztof
- Słowa kluczowe:
-
live-streaming, wrażliwość, motywacja, streamer, media, widzowie
live-streaming, sensitivity, motivation, streamer, media, viewers
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedstawiona praca ma na celu zaprezentowanie zjawiska live-streamingu, a także ukazanie, możliwych czynników motywujących widzów do oglądania streamerów. Ponadto podjęto próbę sprawdzenia związków między live-streamingiem a poziomem wrażliwości wśród uczestników publiczności.Na podstawie wyników badania można stwierdzić, że widzami platform nadawania na żywo kierują co najmniej 3 czynniki motywujące: rozrywka i poszukiwanie informacji; aprobata streamera; oraz kontakty międzyludzkie. Zostały one opisane w rozdziale teoretycznym, razem z definicją live-streamingu i wysokiej wrażliwości. W rozdziale empirycznym zaprezentowano hipotezy, z ich weryfikacją oraz przedstawieniem przypuszczeń skąd mogły wynikać dane korelacje. Dodatkowo zaproponowano także dalsze możliwe kierunki badawcze w sferze live-streamingu.Badanie zostało przeprowadzone za pośrednictwem internetu z powodu panującej epidemii COVID-19. W badaniu wzięły udział 152 osoby. Do pracy wykorzystano dwa kwestionariusze: własnego autorstwa mierzący obszar live-streamingu oraz Aron i Aron (1997) sprawdzający poziom wrażliwości (The Highly Sensitive Person Scale) z uwzględnieniem jej trzech podskal: czułości estetycznej; łatwości wzburzenia; oraz niskiego progu czuciowego. Według analiz statystycznych można stwierdzić, że istnieją znaczące korelacje między motywacjami do oglądania streamerów a poziomem wrażliwości widzów. Zostały one zobrazowane i przedstawione w dalszej części pracy, w rozdziale empirycznym.
The presented work aims to present the phenomenon of live-streaming and to show possible factors which motivate viewers to watch streamers. In addition, an attempt was made to test the relationship between live streaming and the level of sensitivity among audience participants.Based on the results of the survey, it can be concluded that viewers of live broadcasting platforms are driven by 3 motivators: entertainment and seeking information; streamer approval; and interpersonal contacts. They are described in the theoretical chapter, along with a definition and approximation of the nature of live-streaming and high sensitivity.In the empirical chapter, the hypotheses were presented, along with their verification and the presentation of assumptions where the given correlations could arise. In addition, further possible research directions in the area of live-streaming were also proposed.The study was conducted online due to the prevailing COVID-19 epidemic. 152 people took part in the study. Two questionnaires were used for the study: self-authored measuring the area of live-streaming and Aron and Aron questionnaire (1997) checking the level of sensitivity (The Highly Sensitive Person Scale), taking into account its 3 subscales: aesthetic sensitivity; ease of excitation; and a low sensory threshold.According to statistical analyzes, it can be concluded that there are significant correlations between motivations of watching streamers and viewers' sensitivity levels. They were presented later in the work, in the empirical chapter.