Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

"Oddal bez przyczyny" : wprowadzenie do Leśmianowskiej teologii poezji

Tytuł:
"Oddal bez przyczyny" : wprowadzenie do Leśmianowskiej teologii poezji
Distance without a cause” : introduction to Leśmian’s theology of poetry
Autorzy:
Milan, Rafał
Data publikacji:
2019
Słowa kluczowe:
nowoczesna podmiotowość
modern subjectiveness
autoreferencyjność
autoreferentiality
Young Poland’s poetry
poezja Młodej Polski
Bolesław Leśmian
Bóg
God
Język:
polski
ISBN, ISSN:
18971962
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
Linki:
https://www.ejournals.eu/Wieloglos/2019/2-40-2019/art/15342/  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
This text attempts to highlight those elements of the presented world in Bolesław Leśmian’s poetry (as well as the metapoetic and anthropological reconsiderations that they imply), which turn the poetic theology of the Polish writer into a kind of theology of poetry. Leśmian is not immune to the fear of making God seem all-too-human, which was characteristic of the Young Poland movement. Nonetheless, he does not succumb to idolatry of an unknown, infinitely remote deity, as for example Kazimierz Przerwa-Tetmajer did. Interpretation of Leśmian’s early poetry (primarily poems from the cycle Oddaleńcy), lead me to the conclusion that the future author of Napój cienisty sees the death of God as a source event, which is responsible both for the constitution of modern subjectiveness and its crisis. The awareness of the death of God manifests in Leśmian’s poetic world as suspension of the creative act, which cannot be entirely incorporated into the constructed reality. Although poetry is incapable of soothing the ontological uprooting of the human being that parallels the death of God, it nevertheless connects the poet with hat which is different (the substantially non-human), thus allowing to experience the unembodied remnants of God, which preclude the reconciliation of lyrical autoreferentiality with subjective emancipation. Therefore, Leśmian’s path to God unwinds from inside of the poem and corresponds with the experience of emptiness that is idden beyond the veil of poetic reflections and repetitions.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies