Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Norwid, Baudelaire i reguły sztuki

Tytuł:
Norwid, Baudelaire i reguły sztuki
Norwid, Baudelaire and the rules of art
Autorzy:
Siwiec, Magdalena
Data publikacji:
2020
Słowa kluczowe:
literary field
Bourdieu Pierre
nowoczesność
rules of art
reguły sztuki
modernity
pole literackie
Baudelaire Charles
Norwid Cyprian
Język:
polski
ISBN, ISSN:
08670633
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
Linki:
https://rcin.org.pl/dlibra/publication/245036/edition/209707/content  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Siwiec discusses Norwid and Baudelaire as writers on the cusp of modernity who are clearly aware of their participation in contemporary social and cultural transformations. Drawing on Pierre Bourdieu’s The Rules of Art, a study of the formation of the new literary field in which both poets took part, Siwiec examines the two poets’ statements on art’s dependency on the laws of the market and on the field of power represented by various institutions. She also exposes the ambivalent - although largely critical - relationship to the transformations of modernity that marks both Norwid and Baudelaire, whom, borrowing Antoine Compagnon’s term, we may describe as "antimoderenes".

Artykuł dotyczy Norwida i Baudelaire’a jako pisarzy przełomu nowoczesności, których cechuje świadomość uczestnictwa we współczesnych im procesach społecznych i kulturowych. Głównym punktem odniesienia są Reguły sztuki Pierre’a Bourdieu, piszącego o kształtowaniu się nowego pola literackiego, w czym mają udział obaj poeci. Analizie poddane są ich wypowiedzi traktujące o zależności sztuki od praw rynkowych i od pola władzy reprezentowanej przez różne instytucje. Zaprezentowana tu lektura eksponuje niejednoznaczny - choć w dużej mierze krytyczny - stosunek do procesów nowoczesności obu pisarzy, których za A. Compagnonem można nazwać antimoderenes.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies