Tytuł pozycji:
Norwid, Baudelaire i reguły sztuki
Siwiec discusses Norwid and Baudelaire as writers on the cusp of modernity who are clearly aware of their participation in contemporary social and cultural transformations. Drawing on Pierre Bourdieu’s The Rules of Art, a study of the formation of the new literary field in which both poets took part, Siwiec examines the two poets’ statements on art’s dependency on the laws of the market and on the field of power represented by various institutions. She also exposes the ambivalent - although largely critical - relationship to the transformations of modernity that marks both Norwid and Baudelaire, whom, borrowing Antoine Compagnon’s term, we may describe as "antimoderenes".
Artykuł dotyczy Norwida i Baudelaire’a jako pisarzy przełomu nowoczesności, których cechuje świadomość uczestnictwa we współczesnych im procesach społecznych i kulturowych. Głównym punktem odniesienia są Reguły sztuki Pierre’a Bourdieu, piszącego o kształtowaniu się nowego pola literackiego, w czym mają udział obaj poeci. Analizie poddane są ich wypowiedzi traktujące o zależności sztuki od praw rynkowych i od pola władzy reprezentowanej przez różne instytucje. Zaprezentowana tu lektura eksponuje niejednoznaczny - choć w dużej mierze krytyczny - stosunek do procesów nowoczesności obu pisarzy, których za A. Compagnonem można nazwać antimoderenes.