Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Aparat i narracje : narzędzia interwencji czy interpretacji? : obrazy wojny w byłej Jugosławii

Tytuł:
Aparat i narracje : narzędzia interwencji czy interpretacji? : obrazy wojny w byłej Jugosławii
Camera and narrations : instruments of intervention or interpretation? : movie images of war in former Yugoslavia
Autorzy:
Skupień, Ireneusz
Data publikacji:
2015
Słowa kluczowe:
former Yugoslavia
interpretation
war conflict
intervention
narration
ethnic purges
camera
images
documentary
Język:
polski
ISBN, ISSN:
1895975X
Prawa:
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
Dozwolony użytek utworów chronionych
Linki:
http://www.ejournals.eu/Przeglad-Kulturoznawczy/2015/Numer-4-26-2015/art/6126/  Link otwiera się w nowym oknie
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/25983  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
This article is an attempt to analyze of images of war in former Yugoslavia. Author concentrates on meaning and status of camera (or movie camera) and narration in constructing these pictures. The object of author’s interest are feature films describing the next part of Balkan’s war conflict. Exceptional attention in this article is devoted to the issues of representation and heterogeneous origin of presented images. Author constructs two pairs of antagonistic concepts: intervention/influence and interpretation/understanding. Judith Butler’s main thesis contained in her book Frames of War. When Is Life Grievable? are recalled in this context. Thesis which are polemic with Susan Sontag’s opinions from her texts On Photography and Regarding the Pain of Others. Furthermore, author pays attention to documentary images, which are often used in feature films. Author classifies the war images in former Yugoslavia according to two criteria. The first one, is divided into films directed by artists from post-Yugoslavian countries and films made by directors from outside (mainly West-European origins). The second criterion is related to the extent of the realism the movie contains. Author supposes that movies from foreign directors are often reflection of European society’s guilt to passivity and inadequate involvement in prevention of massacres and ethnic purges. In this article a dozen movies has been analyzed and author particularly focuses on few of them, such as Warriors by Peter Kosminsky, Welcome to Sarajevo by Michael Winterbottom and Before the Rain by Milcho Manchevski.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies