Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Joker, czyli półtora wieku opresji : genealogie nowoczesnego śmiechu (1869-2019; 1940-2020)

Tytuł:
Joker, czyli półtora wieku opresji : genealogie nowoczesnego śmiechu (1869-2019; 1940-2020)
The Joker, or fifteen decades of oppression : genealogies of modern laughter (1869-2019; 1940-2020)
Autorzy:
Kuster, Maciej
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Słowa kluczowe:
kino
humor
komizm
ekspresjonizm
dystopia
cinema
laughter
emancypacja
emancipation
Joker
expressionism
nowoczesność
śmiech
modernity
Język:
polski
Prawa:
Dozwolony użytek utworów chronionych
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
Linki:
https://wuj.pl/ksiazka/komizm-w-kulturze-popularnej#otwarty-dostep  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Rekonstrukcja okoliczności powstania mitu Jokera odsłania dwie genealogie, które należy odczytywać jako komplementarne. Komizm grozy (1940-) okazuje się jedynie formą przetrwalnikową idei emancypacji o romantycznym rodowodzie (-1869-). Figura Jokera, urodziwszy się na kartach powieści Victora Hugo, ewoluuje dzięki ekspresjonizmowi, retoryce maski oraz radykalnej krytyce społeczeństwa, aby powracać na ekrany kin (Burton, Nolan, Phillips). Dystopijny śmiech Jokera prowokuje do zadania pytania o nasz stosunek do chorych, wykluczonych i nieuprzywilejowanych. Sama postać w jej najnowszej odsłonie zmusza nas natomiast do zrewidowania naszego myślenia o komedii jako formie życia.

Joker remains one of the most interesting and most controversial figures of popular culture. The movie depicting his origin story (Joker, 2019) showed that we still have trouble with unequivocal and consistent understanding of what he is. Who is he? Which discourses does he represent? Which affects is he subjected to? Where does he come from? A reconstruction of the circumstances of Joker’s origins uncovers two genealogies, which should be read complementarily. The thrilling comic character (1940-) occurs as dormant form of idea of emancipation with Romantic lineage (-1869-). The figure of Joker, having originated in Hugo’s novel, evolves, influenced by expressionism, the rhetoric of a mask and radical critique of society in order to return to the silver screen (Burton, Nolan, Phillips). Joker’s dystopic laughter provokes us to ask about our attitude to those who are sick, excluded and underprivileged. The character himself in his newest iteration forces us to reconsider our own understanding of comedy as a form of life.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies