Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Engramy ciała : poetyka notek bólowych zachowanych w archiwum Aleksandra Wata

Tytuł:
Engramy ciała : poetyka notek bólowych zachowanych w archiwum Aleksandra Wata
Engrams of the body : the poetics of pain notes in Aleksander Wat’s archive
Autorzy:
Kmiecik, Michalina
Data publikacji:
2020
Słowa kluczowe:
somatic criticism
genology
archives
Aleksander Wat
krytyka somatyczna
genologia
archiwum
Język:
polski
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode
Linki:
http://fp.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2020/12/MKmiecik_EngramsOfTheBody_ForumOfPoetics_21_2020.pdf  Link otwiera się w nowym oknie
http://fp.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2020/12/MKmiecik_EngramyCialaPoetykaNotekBolowych_ForumPoetyki_21_2020.pdf  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Artykuł skupia się na mikroanalizie jednej z rękopiśmiennych "notek bólowych" Aleksandra Wata (datowanej na 8 grudnia, zachowanej w archiwum pisarza w Beinecke Library). Rozważam zarówno kwestię jej genologicznego przyporządkowania, które - ze względu na fragmentaryczność, wyrywkowość, dziennikowość zapisu (a jednocześnie umieszczenie jej poza ustabilizowaną formą dziennika) - nie zmierza do włączenia jej w żadną większą całość. "Nieprzynależność" notki i innych analogicznych zapisów zdaje się kształtować ich swoistą poetykę. Posiłkując się rozpoznaniami poststrukturalnej genologii i teorią zbiorów rozmytych, proponuję uznać notkę za swoisty gatunek dryfujący, który istnieje w wielu kontekstach genologicznych jednocześnie, tworząc także własną, "pojedynczą" formę. Zainspirowana rozważaniami o cielesności Jean-Luca Nancy’ego oraz krytyką somatyczną Adama Dziadka, chciałabym określić ją mianem "engramu ciała". Na przykładzie wyizolowanej "notki bólowej" zastanawiam się zatem nad możliwością użycia tej kategorii w kontekście zarówno rekonstruowania genetyki tekstu, jak i dokonywania przykładowej rytmoanalizy prozy.

The article focuses on the microanalysis of one of Aleksander Wat’s handwritten "pain notes" (dated December 8, Wat’s archive at the Beinecke Library). I discuss the note’s genological classification, which - due to fragmentation, randomness, and the very nature of the diary entry (and at the same the fact that it eludes this classification) - may not really be consid-ered part of a larger whole. The "non-belonging" of the note and other similar notes seems to influence their poetics. Drawing on the findings of post-structural genology and the theory of fuzzy sets, I propose to see the note as a fuzzy genre that exists in many genological contexts at the same time and also gives rise its own "singular" form. Inspired by Jean-Luc Nancy’s reflections on corporeality and Adam Dziadek’s somatic criticism, I define the note as an "en-gram of the body." I analyze an isolated "pain note" as an example and consider the possibil-ity of using this category both in the context of reconstructing the genetics of the text and performing an exemplary rhythmic analysis of prose.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies