Tytuł pozycji:
Digital journalism : the end of professionalism or new journalism mission for everyone?
For dozens of years of its history journalism has fulfilled its social mission, following the traditionally established professional rules. Journalistic standards, independence, representing public opinion and acting in the public interest - they all determined the status and authority of the socalled fourth power. Technological changes, especially with the spread of Internet 2.0, has caused cultural and social changes called the culture of participation. Thus, an explosion of phenomena called digital journalism emerged, guided by different principles and questioning the basic definition of journalism and journalists. This article presents major research issues regarding the new journalism paradigm in the digital age.
Dziennikarstwo przez dziesiątki lat swojej historii wypełniało misję społeczną, kierując się ustalonymi tradycyjnie regułami profesjonalnymi. Standardy dziennikarskie, niezależność, reprezentowanie opinii publicznej i działanie w interesie społecznym wyznaczały status i autorytet czwartej władzy. Zmiana technologiczna, szczególnie wraz z upowszechnieniem internetu 2.0, przyniosła zmiany kulturowe i społeczne zwane kulturą uczestnictwa. Tym samym pojawiła się eksplozja zjawisk zwanych dziennikarstwem cyfrowym, kierującym się innymi zasadami i kwestionującym podstawową definicję dziennikarstwa i dziennikarzy. Niniejszy artykuł przedstawia ważniejsze problemy badawcze dotyczące nowego paradygmatu dziennikarstwa w erze cyfrowej.