Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

O potencjale kina science fiction w eksperymentalnym myśleniu o przyszłości na przykładzie "Arrival" Denisa Villeneuve’a

Tytuł:
O potencjale kina science fiction w eksperymentalnym myśleniu o przyszłości na przykładzie "Arrival" Denisa Villeneuve’a
The potential of experimental thinking about the future in science fiction cinema (based on the example of Denis Villeneuves "Arrival")
Autorzy:
Porzuczek, Sebastian
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Wiele Kropek
Słowa kluczowe:
fikcja spekulatywna
science fiction
Denis Villeneuve
fantastyka naukowa
speculative fiction
time
"Arrival"
"Nowy Początek"
czas
Język:
polski
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pl/legalcode
Linki:
http://www.wiele-kropek.pl/wp-content/uploads/2020/09/reprojektowanie_final.pdf  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the article is to examine the cinematic mechanisms of presenting time in the context of "Arrival" by Denis Villeneuve. In the Canadian director's movie, the creative (re)design of the conventions of science fiction cinema (especially the stories of the invasion of highly developed galactic civilizations) is used - within the melodramatic mode of narration - to explicate the intellectual (cognitive estrangement) problematic status of the alternative conceptualization of time and its existential consequences. However, the author pays special attention to the issue of the (non)linear - due to prospectives - narrative structure in the context of experimental (speculative) thinking about the future through fiction.

Celem artykułu jest analiza kinowych mechanizmów przedstawiania problematyki czasu w kontekście "Nowego początku" ("Arrival") Denisa Villeneuve'a. Kanadyjski reżyser twórczo (re)projektuje konwencje kina science fiction (opowieści o inwazji wysokorozwiniętych cywilizacji z odległych galaktyk) oraz wykorzystuje melodramatyczny modus opowiadania, co pozwala mu zarówno przybliżyć widzom (intelektualnie - poprzez poznawcze wyobcowanie) alternatywną konceptualizację czasu, jak i zarysować jej egzystencjalne konsekwencje. Dla niniejszych refleksji decydująca jest identyfikacja wynikającego z futurospekcji zaburzenia linearnej struktury narracji, bowiem w tym kontekście ujawnia się możliwość odczytania filmu w kategoriach eksperymentalnego (spekulatywnego) myślenia o przyszłości poprzez fikcję.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies