Praca omawia prawne aspekty organizacji wystawy w muzeum i galerii sztuki. Rozważania głównie dotyczą wystawy jako przedmiotu prawa autorskiego, można ją określić jako dzieło współautorskie, zbiór utworów (kolekcję), jak i również jako dzieło zależne. Ważnym aspektem jest digitalizacja dzieł sztuki i obiektów muzealnych, co tworzy dodatkowe pole eksploatacji, które musi być wskazane przy tworzeniu umów. Wskazany przykład realizacji wystawy tylko w sieci internetowej podkreśla nowy wymiar realizacji misji instytucji kultury, jak i dotarcie do nowych odbiorców i angażując ich w uczestniczenie w kulturze i edukacji. Ponadto, rozstrzygany wciąż (prawdopodobnie) spór sądowy w muzeum II wojny światowej w gdańsku wzmacnia relację kuratora i pracowników muzeum z tworzonymi przez nich wystawami, co do których też mają pewne prawa osobiste które w pracy zostały jasno opisane, pod względem prawnej relacji z pracodawcą. Jak i sam wątek realizacji wizji twórcy wystawy, a niestety wpływ dyrekcji czy polityki na jej kszałt. Dodatkowo, kolejnym wątkiem jest możliwość z korzystania przez instytucje kultury dozwolonego użytku swoich dzieł, który umożliwia korzystanie z dzieła bez zgody autora ze względu na interes publiczny oraz potrzeby kulturalno-oświatowe społeczeństwa. Jego istotą jest szeroki dostęp do dóbr kultury w celach edukacyjnych, informacyjnych i naukowych. Głównym aspektem pracy, jest wskazanie, że zorganizowanie wystawy (czyli też ocena jej jako utwór prawa autorskiego) jest długotrwałym procesem twórczym, który opiera się na szeregu aktywności ze strony pracowników muzeum czy kuratora, czyli na zaprojektowaniu przestrzeni, doboru artystów, przygotowanie zagadnienia które chcemy przedstawić, jak i też scenariusza wystawy i jej dokumentacji, wyboru oświetlenia, mebli. Do tego dochodzą również sprawy umów na użyczenie, licencji, czy przekazanie praw, na bazie których dajemy artyście możliwość pokazania się, ale i też zawierając z nim umowę musimy pamiętać o różnych formach korzystania z jego utworu, tak jak i np. do materiałów promocyjnych muzeum, digitalizacji na stronę internetową lub platformę, czy też ewentualne naprawy/renowacje czy zmiana ramy, czas trwania, czy honorarium, sposób przechowywania. Misją muzeum czy galerii sztuki jest edukowanie społeczeństwa poprzez sztukę, jako wyraz kreatywności ludzkiego umysłu, dlatego organizacja takiego przedsięwzięcia jakim jest wystawa, która też niejednokrotnie sama w sobie może być sztuką, jest nieład wyzwaniem dla każdej osoby zaangażowanej w jej stworzenie. Dochodzą do tego wątki dotyczące wystawienia utworu w sali muzealnej, jego pozyskania, przechowywania, archiwizacji i promocji instytucji, jak i przede wszystkim samej oceny wystawy jako przedmiotu prawa autorskiego pod różnymi względami, w zależności od charakterystyki przedmiotu.
The thesis discusses the legal aspects of organizing an exhibition in museums and art galleries. The considerations mainly concern the exhibition as a subject of copyright law, it can be described as a co-authored work, a collection of works (collection), as well as a derivative work. An important aspect is the digitalization of works of art and museum objects, which creates an additional field of exploitation that must be indicated in the formation of contracts. The indicated example of realization of the exhibition only on the Internet emphasizes the new dimension of realization of the mission of a cultural institution, as well as reaching new recipients and involving them in participation in culture and education. Moreover, the (probably still) pending court dispute at the World War II Museum in Gdansk strengthens the relationship of the curator and museum employees with exhibitions created by them, about which they also have certain personal rights that have been clearly described in the thesis, in terms of legal relationship with the employer. As well as the very thread of the realization of the vision of the creator of an exhibition, and unfortunately the influence of management or politics on its shape. In addition, another issue is the possibility of cultural institutions using the permissible use of their works, which allows the use of the work without the author's permission for reasons of public interest and cultural and educational needs of society. Its essence is broad access to cultural goods for educational, informational and scientific purposes. The main aspect of this work is to point out that organizing an exhibition (or judging it as a copyright work) is a long-term creative process, which is based on a number of activities on the part of the museum staff or curator, i.e. designing the space, selecting artists, preparing the issue we want to present, as well as the scenario of the exhibition and its documentation, choosing lighting and furniture. There are also the issues of loan agreements, licensing or transfer of rights, based on which we give the artist the opportunity to show their work, but also by concluding a contract with them we must remember about the various forms of use of their work, such as promotional materials for the museum, digitisation for the website or platform, or the possible repair/renovation or change of the frame, duration, or fees, the method of storage. The mission of a museum or an art gallery is to educate the society through art, as an expression of creativity of the human mind, therefore the organization of such an undertaking as an exhibition, which can also be art in itself, is a challenge for every person involved in its creation. There are also issues concerning the exhibition of the work in the museum room, its acquisition, storage, archiving and promotion of the institution, as well as the assessment of the exhibition itself as a subject of copyright in various aspects, depending on the characteristics of the object.