Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Muzeum w służbie szkole i edukacji polonistycznej

Tytuł:
Muzeum w służbie szkole i edukacji polonistycznej
The museum in the service of school and Polish studies
Autorzy:
Kowalik, Jadwiga
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Słowa kluczowe:
synergia
muzeum
theatre
interaktywność
teksty kultury
intersemiotic translation
przekład intersemiotyczny
multimodality
paradygmat edukacyjny
multimodalność
Polish studies at school
cultural texts
educational paradigm
museum
teatr
szkolna edukacja polonistyczna
synergy
interactivity
Język:
polski
Prawa:
Dozwolony użytek utworów chronionych
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł zwraca uwagę na zmiany, jakim pod wpływem różnych czynników zewnętrznych, a wśród nich mediów elektronicznych, ulega tradycyjny filologiczny paradygmat szkolnej edukacji polonistycznej na korzyść z jednej strony modelu komunikacyjnego, a z drugiej kulturowego. Dzięki swoistym celom i treściom nauczania przedmiotu szkolnego o nazwie „język polski” następuje konkretyzacja takich pojęć jak: teksty kultury, interaktywność, korespondencja sztuk, intertekstualność, przekład intersemiotyczny, multimodalność. Nauczanie wychodzi poza szkołę, angażując takie instytucje jak teatr oraz muzeum. Dzięki wizytom w różnych typach muzeów i obudowywaniu ich zwiedzania działaniami dydaktycznymi nauczyciel może osiągnąć pożądany efekt synergii. W artykule podano kilka możliwych układów tworzących ramę dla realizacji koncepcji multimodalności poprzez pokazanie na tle charakterystycznych dla wspomnianych placówek zbiorów i ekspozycji, jak ten sam motyw lub temat jest realizowany poprzez odmienne tworzywo artystyczne w literaturze, malarstwie, rzeźbie, architekturze, filmie, muzyce.

The article focuses on how, due to a number of external factors like the electronic media, the traditional philological paradigm of the Polish language education at school undergoes a change in terms of the communicative and cultural models. Owing to the goals and the contents of teaching the school subject referred to as the Polish Language, such concepts as: cultural texts, interactivity, correspondence of arts, intertextuality, intersemiotic translation, and modality are being crystallized. Education transgresses school, engaging such institutions as theatres and museums. By using various types of museums and planning the visits to them, the teachers may achieve the desired synergy effect. The author of the article presents a few potential schemes which constitute the framework for the implementation of the concept of multimodality by demonstrating how the same motif or theme is produced via different types of artistry in literature, painting, sculpture, architecture, film or music, with reference to the collections and exhibitions of the above mentioned institutions.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies