Tytuł pozycji:
Muzeum w służbie szkole i edukacji polonistycznej
Artykuł zwraca uwagę na zmiany, jakim pod wpływem różnych czynników zewnętrznych, a wśród nich mediów elektronicznych, ulega tradycyjny
filologiczny paradygmat szkolnej edukacji polonistycznej na korzyść z jednej
strony modelu komunikacyjnego, a z drugiej kulturowego. Dzięki swoistym
celom i treściom nauczania przedmiotu szkolnego o nazwie „język polski”
następuje konkretyzacja takich pojęć jak: teksty kultury, interaktywność,
korespondencja sztuk, intertekstualność, przekład intersemiotyczny, multimodalność. Nauczanie wychodzi poza szkołę, angażując takie instytucje jak
teatr oraz muzeum. Dzięki wizytom w różnych typach muzeów i obudowywaniu ich zwiedzania działaniami dydaktycznymi nauczyciel może osiągnąć
pożądany efekt synergii. W artykule podano kilka możliwych układów tworzących ramę dla realizacji koncepcji multimodalności poprzez pokazanie na
tle charakterystycznych dla wspomnianych placówek zbiorów i ekspozycji,
jak ten sam motyw lub temat jest realizowany poprzez odmienne tworzywo
artystyczne w literaturze, malarstwie, rzeźbie, architekturze, filmie, muzyce.
The article focuses on how, due to a number of external factors like the electronic media, the traditional philological paradigm of the Polish language
education at school undergoes a change in terms of the communicative and
cultural models. Owing to the goals and the contents of teaching the school
subject referred to as the Polish Language, such concepts as: cultural texts,
interactivity, correspondence of arts, intertextuality, intersemiotic translation,
and modality are being crystallized. Education transgresses school, engaging such institutions as theatres and museums. By using various types of museums
and planning the visits to them, the teachers may achieve the desired synergy
effect. The author of the article presents a few potential schemes which constitute the framework for the implementation of the concept of multimodality by
demonstrating how the same motif or theme is produced via different types of
artistry in literature, painting, sculpture, architecture, film or music, with reference to the collections and exhibitions of the above mentioned institutions.