Tytuł pozycji:
Caution, reliability, efficiency : the theme of the Trojan horse in the modern press advertisement
Recenzowane materiały z konferencji: Antyk w kulturze i literaturze popularnej; 2014-01-09; 2014-01-10; Poznań
Głównym celem niniejszego tekstu jest przedstawienie sposobów reinterpretacji motywu konia trojańskiego we współczesnej reklamie i wpływu tego procesu na odbiorców. Przykłady poddane analizie zostały zaczerpnięte przede wszystkim z zagranicznych reklam prasowych oraz outdoorowych i dotyczą kilku obszarów: produktów spożywczych, środków higienicznych ,motoryzacji, usług oraz promocji czytelnictwa. Artykuł stanowi także próbę odpowiedzi na pytanie, które aspekty funkcjonowania wojny trojańskiej w masowej wyobraźni są najczęściej wykorzystywane przez reklamotwórców: wygląd drewnianej konstrukcji, wnętrze machiny, moment wjazdu konia dostrzeżonego miasta, inne? Analizie treści poszczególnych reklam, nawiązujących do starożytnego motywu, towarzyszy równoległa analiza kompozycyjna (mise-en-scène). Podsumowaniem referatu jest kategoryzacja nowych znaczeń przypisywanych figurze konia trojańskiego np. przestrogi przed zagrożeniem, solidności wykonania przedmiotu lub usługi, a także skuteczności w dążeniu do wyznaczonego celu.
The main purpose of this paper is presenting how Trojan horse motive might be reinterpreted in contemporary advertising. The analyzed examples are primarily derived from foreign newspaper advertisement and related to some areas: food industry, hygiene, motorization, services and the promotion of reading. The paper also might give an answer to question which aspects of the Trojan War are commonly used by advert designers: appearance of a wooden structure, the inside of war machine, moment when horse gained entry to the safeguarded city and others. Analysis of adverts will be connected with analysis of advertising layouts (mise-en-scène). The summary will be containing the types of new meanings of Trojan horse: warning of danger, reliability and efficiency.