Tytuł pozycji:
Czy znasz ten mem? : pragmatyka i polityka internetowych wspólnot interpretacyjnych
- Tytuł:
-
Czy znasz ten mem? : pragmatyka i polityka internetowych wspólnot interpretacyjnych
Do you know this meme? : pragmatics and politics of the Internet interpretative communities
- Autorzy:
-
Koza, Michał
- Data publikacji:
-
2016
- Wydawca:
-
Fundacja Akademia Humanistyczna
- Słowa kluczowe:
-
mem
wspólnoty memetyczne
memetic communities
meme
- Język:
-
polski
- ISBN, ISSN:
-
9788365573148
9788361750611
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Artykuł jest poświęcony zjawisku funkcjonowania w mediach elektronicznych niewielkich społeczności, skupionych wokół internetowych memów. Uwzględniając ewolucjonistyczną genezę samego pojęcia "memu", pochodzącego od Richarda Dawkinsa, proponuje alternatywne, pragmatyczno-polityczne podejście do analizy zjawiska. Memy, skupiające wokół siebie użytkowników social mediów, zostają przedstawione jako wspólnoty interpretacyjne, które można także nazwać "wspólnotami memetycznymi". Tego rodzaju wspólnoty mają własne reguły polityczne oraz kreują nowe hermetyczne idiomy. Argumentacja przedstawiona w artykule zmierza do pokazania, że specyfika funkcjonowania sieci społecznościowych sprawia, iż przed wymiarem komunikacyjnym memu (informacja, którą stara się przekazać) pierwszeństwo otrzymuje aspekt perswazyjny.
The article discusses the phenomenon of small communities built around Internet memes. Considering the evolutionary genesis of the term "meme", coined by Richard Dawkins, the author proposes alternative, pragmatic-political approach to the analysis. Memes, in conjunction with users of the social media, who understand them, are presented as interpretative communities, which can also be called "memetic communities". This kind of communities have their own rules and create new exclusive idioms. The arguments presented in the article aim to show that the specific context of social networks makes the communicative aspect of memes (information that they try to convey) less important than the persuasive one.