Tytuł pozycji:
Value preferences in individuals with low and high self-esteem
Podstawowym celem artykułu jest charakterystyka porównawcza wartościowania u osób o niskiej i wysokiej samoocenie. Dodatkowo opisano różnice w wartościowaniu występujące między kobietami a mężczyznami. Przebadano 268 osób w wieku od 19 do 24 lat (M= 21,71, SD= 1,54) przy użyciu następujących metod: Kwestionariusz SES Rosenberga i Skala Wartości SW Rokeacha. W obliczeniach przyjęto poziom istotności p<0,05. Wyniki wskazują na to, że wartości konformistyczne (czysty, opanowany, uprzejmy, posłuszny) oraz wartości takie jak przyjemność, dostatnie życie są wyżej cenione przez osoby z niską samooceną niż przez osoby z samooceną wysoką. Osoby o wysokiej samoocenie natomiast wyżej cenią odwagę. Osoby o niskiej i wysokiej samoocenie nie różnią się w przypisywaniu ważności uznaniu społecznemu, poczuciu dokonania i poczuciu własnej godności. Wykazano, że mężczyźni wyżej cenią wartości hedonistyczne i intelektualne, natomiast kobiety – wartości relacyjne. Nie różnią się jednak tym, jaką rangę przypisują wartościom estetycznym i podmiotowym.
The basic purpose of this article is to compare how people with low and high self-esteem rated particular values. Additionally, the authors look at gender differences concerning the attitudes toward certain values. The study involved 268 individuals aged 19-24 (M= 21.71, SD= 1.54). The participants were surveyed using the Rosenberg Self-Esteem Scale (SES) and the Rokeach Value Survey (RVS). The results were considered significant at p<0.05. The findings demonstrated that people with lower self-esteem had higher opinion of values like Conformity, Pleasure, and Comfortable Life as well as some Instru-mental Values (Self-Control and Politeness), when compared against the individuals with higher self-esteem. On the other hand, they were found to value Courage. There were no differences concerning the way individuals with high and low self-esteem rated Social Recognition, A Sense of Accomplishment and Self-Respect. Also, the authors noticed that men were more likely to appreciate Hedonistic and Intellectual values, while women attached great-er significance to Relational values. There were no gender differences concerning the rating of Aesthetic and Subjective values.