Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Past strong experiences determine acute cardiovascular autonomic responses to acoustic stress

Tytuł:
Past strong experiences determine acute cardiovascular autonomic responses to acoustic stress
Autorzy:
Gil, Krzysztof
Surdacki, Andrzej
Furgała, Agata
Boryczko, Andrzej
Jurczyk, Michał
Poniatowski, Adrian
Data publikacji:
2020
Słowa kluczowe:
autonomic system activity
students
blood pressure variability
stress
heart rate variability
Język:
angielski
ISBN, ISSN:
00155616
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Background: Stress is a major risk factor for cardiovascular (CV) disease. We hypothesized that past strong experiences might modulate acute CV autonomic responses to an unexpected acoustic stimulus. A i m: The study’s aim was to compare acute CV autonomic responses to acoustic stress between students with and without a past strong experience associated with the acoustic stimulus. Materials and Methods: Twenty five healthy young volunteers - medical and non-medical students - were included in the study. CV hemodynamic parameters, heart rate (HR), and blood pressure (BP) variability were assessed for 10 min at rest and for 10 min after two different acoustic stimuli: a standard sound signal and a specific sound signal used during a practical anatomy exam (so-called "pins"). Results: Both sounds stimulated the autonomic nervous system. The "pins" signal caused a stronger increase in HR in medical students (69 ± 10 vs. 73 ± 13 bpm, p = 0.004) when compared to non-medical students (69 ± 6 vs. 70 ± 10, p = 0.695). Rises in diastolic BP, observed 15 seconds after sound stressors, were more pronounced after the "pins" sound than after the standard sound signal only in medical students (3.1% and 1.4% vs. 3% and 4.4%), which was also reflected by low-frequency diastolic BP variability (medical students: 6.2 ± 1.6 vs. 4.1 ± 0.8 ms2, p = 0.04; non-medical students: 6.0 ± 4.3 vs. 4.1 ± 2.6 ms2, p = 0.06). Conclusions: The "pins" sound, which medical students remembered from their anatomy practical exam, provoked greater sympathetic activity in the medical student group than in their non-medical peers. Thus, past strong experiences modulate CV autonomic responses to acute acoustic stress.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies