Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Pedagog staje przed obrazem : rola nauczyciela języka polskiego w kształtowaniu umiejętności analizy i interpretacji malarstwa wśród gimnazjalistów

Tytuł:
Pedagog staje przed obrazem : rola nauczyciela języka polskiego w kształtowaniu umiejętności analizy i interpretacji malarstwa wśród gimnazjalistów
The educator facing a painting : the role of the teacher of the Polish language in shaping the skills of analytical interpretation of painting among junior high school pupils
Autorzy:
Kulig, Agnieszka
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu
Słowa kluczowe:
tekst kultury
painting
junior high school
text of culture
gimanzjum
malarstwo
Język:
polski
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/27066  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The article is an attempt to determine the role of the Polish language teacher in the process of the pupil’s acquiring skills of analysis and interpretation of cultural texts (pictures) on the junior high school level. Analysis of the existing models of presentation of painting in teaching of the Polish language (i.e. exposure in the classroom, textbooks, during the final exam) has been enriched by reflection on the most common obstacles preventing effective work on the iconic cultural texts, as well as opportunities for the real presence of the paintings in the school space made possible by the Polish language teacher. The article also includes results of the survey and interviews in which teachers shared their experience and good practices. Considerations on the presence of painting in the Polish language class are concluded with the author's suggestion to creatively use the Torches of Nero [Pochodnie Nerona] by Henryk Siemiradzki as an incentive to read Quo Vadis.

Przedmiotem artykułu jest próba określenia roli, jaką w procesie nabywania umiejętności analizy i interpretacji tekstów kultury (obrazów) na III poziomie edukacyjnym odgrywa nauczyciel języka polskiego. Analiza istniejących modeli prezentacji malarstwa w dydaktyce polonistycznej (ekspozycja w klasie, w podręczniku, na egzaminie gimnazjalnym), wzbogacona została o namysł nad najczęstszymi przeszkodami uniemożliwiającymi efektywną pracę z ikonicznymi tekstami kultury oraz szansami na pełne zaistnienie obrazów w szkolnej przestrzeni za sprawą polonisty. W artykule znalazły się również wyniki badania ankietowego oraz wywiadów, w których nauczyciele gimnazjalni dzielili się swoim doświadczeniem i dobrymi praktykami. Rozważania na temat obecności malarstwa na lekcji polskiego zamyka autorska propozycja twórczego wykorzystania Pochodni Nerona Henryka Siemiradzkiego jako zachęty do lektury Quo vadis.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies