Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Heterotopia in Chinese science fiction - an analysis of "Last train" by Han Song and "Folding Beijing" by Hao Jingfang

Tytuł:
Heterotopia in Chinese science fiction - an analysis of "Last train" by Han Song and "Folding Beijing" by Hao Jingfang
Heterotopia w chińskim science fiction na podstawie analizy opowiadań Ostatnie metro Han Songa i Składany Pekin Hao Jingfang
Autorzy:
Zając, Agnieszka
Słowa kluczowe:
heterotopia, utopia, science fiction, Michel Foucault, Hao Jingfang, Han Song, New Wave, Chinese literature, Chinese science fiction, literary analysis
heterotopia, utopia, science fiction, Michel Foucault, Hao Jingfang, Han Song, Nowa Fala, literatura chińska, chińskie science fiction, fantastyka naukowa, analiza literacka
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Present MA thesis has been devoted to the application of heterotopia as a mean of literary expression in the New Wave of Chinese science fiction. Michel Foucault’s idea of heterotopia explores the existence of distinctive spaces, related in a unique way to places surrounding them, present in real as well as literary world. Literary images of heterotopia often bring social issues to the reader’s attention. This phenomenon can be considered as a characteristic of the contemporary Chinese science fiction. The first chapter of the thesis delineates history of utopian thought in both Western and Chinese culture. It also contains detailed depiction of the concept of Michel Foucault’s heterotopia, with the examples of the phenomenon and controversies related to it. The second chapter has been devoted to the evolution of the science fiction genre with special regard to its presence in Chinese literature. The last chapter consists of analysis of two short stories written by contemporary Chinese science fiction authors. Interpretation of Han Song’s "Last Train" and Hao Jingfang’s "Folding Beijing" is focused on the symbolism of heterotopias presented in above-mentioned literary works.

Niniejsza praca magisterska została poświęcona zastosowaniu heterotopii jako środka ekspresji literackiej w chińskim science fiction Nowej Fali. Koncepcja heterotopii Michela Foucaulta zwraca uwagę na istnienie, zarówno w świecie rzeczywistym, jak i literackim, pewnych szczególnych przestrzeni, pozostających w specyficznej relacji z resztą otoczenia. Literackie wizerunki heterotopii często zwracają uwagę czytelnika na obecne w realnym świecie problemy społeczne. Zjawisko to można uznać za charakterystyczną cechę współczesnej chińskiej literatury science fiction. W pierwszym rozdziale pracy zarysowana została historia myśli utopijnej w zachodniej i chińskiej kulturze. Zawiera on również szczegółowy opis koncepcji heterotopii Michela Foucaulta, wraz z przykładami zjawiska oraz związanych z nim kontrowersji. Drugi rozdział poświęcono historii ewolucji gatunku science fiction ze szczególnym uwzględnieniem jego obecności w chińskiej literaturze. Ostatni rozdział zawiera analizę dwóch opowiadań współczesnych chińskich autorów science fiction. Interpretacja "Ostatniego metra" Han Songa oraz "Składanego Pekinu" Hao Jingfang koncentruje się na symbolice przedstawionych w utworach wizerunków heterotopii.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies