Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Relationship between self-esteem and error processing: an event-related potential study

Tytuł:
Relationship between self-esteem and error processing: an event-related potential study
Związek między samooceną a przetwarzaniem błędów: badanie przy użyciu potencjałów wywołanych
Autorzy:
Zakrzewska, Maria
Słowa kluczowe:
self-esteem, error monitoring, Go/No-go task, error-related potentials
samoocena, monitorowanie błędów, zadanie Go/No-go, potencjały wywołane
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
People differ in terms of detection monitoring and response to error. The present study tested the hypothesis that individual differences in self-esteem are related to differences in error processing. People with lower self-esteem should be more responsive to errors. In order to verify the hypothesis, a study was conducted in which the participants (N = 162) performed the Go / No-go task. During the study, electroencephalographic data were collected. After the task, participants completed a self-assessment questionnaire. The results obtained in the study confirmed the hypothesis. As predicted, the lower the self-esteem was, the greater the deflection of the negative (ERN) and positive (Pe) error wave that emerged from the continuous EEG recording in response to the erroneous response. The obtained results were explained in the light of the existing theories of neurophysiological indices of error monitoring. The defensive reaction theory (ERN), the theory of the motivational meaning of incorrect answers (Pe) and the sociometric theory (self-esteem) were considered to be the best explanations of the obtained results. As far as it is known, this study is the first one to determine the relationship between monitoring errors and self-esteem, so further research in this direction is advisable.

Ludzie różnią się od siebie w zakresie detekcji, monitorowania i reakcji na błędy. W niniejszym badaniu zdecydowano się zweryfikować hipotezę, zgodnie z którą różnice indywidualne w zakresie samooceny są powiązane z różnicami w przetwarzaniu błędów. Przewidywano, że osoby mające niższą samoocenę będą silniej reagować na błędy. Aby hipotezę zweryfikować przeprowadzono badanie, w którym uczestnicy (N = 162) wykonali zadanie Go/No-go. Podczas badania zbierane były dane z elektroencefalografu. Następnie uczestnicy uzupełnili kwestionariusz samooceny. Wyniki uzyskane w badaniu potwierdziły hipotezę. Zgodnie z przewidywaniami, im niższa była samoocena, tym większe było wychylenie ujemnej (ERN) i dodatniej (Pe) fali błędu, które wyłoniono z ciągłego zapisu EEG w odpowiedzi na błędną reakcję. Uzyskane wyniki wyjaśniono w świetle istniejących teorii neurofizjologicznych wskaźników monitorowania błędów. Za najlepiej wyjaśniające uzyskane wyniki uznano teorię reakcji obronnej (ERN), teorię motywacyjnego znaczenia błędnych odpowiedzi (Pe) oraz teorię socjometryczną (samoocena). Niniejsze badanie, o ile wiadomo, jest pierwszym określającym relację między monitorowaniem błędów a samooceną, wskazane są więc dalsze badania w tym kierunku.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies