Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Sexual ambiguity as a metaphor. Androgyne characters in films Salomé (1922) by Alla Nazimova and Orlando (1992) by Sally Potter

Tytuł:
Sexual ambiguity as a metaphor. Androgyne characters in films Salomé (1922) by Alla Nazimova and Orlando (1992) by Sally Potter
Ambiwalencja seksualna jako metafora. Postacie androgyne w filmach Salome (1922) Ally Nazimovej oraz Orlando (1992) Sally Potter
Autorzy:
Bukat, Oliwia
Słowa kluczowe:
Alla Nazimova; Salomé; Sally Potter; Orlando; Androgyne; sexual ambiguity; identity
Alla Nazimova; Salome; Sally Potter; Orlando; Androgyne; ambiwalencja seksualna; tożsamość
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this thesis is to conduct a comparative analysis of the films Salomé (1922) by Ally Nazimowa and Orlando (1992) by Sally Potter. By using the category of sexual ambiguity, which is functioning as a multifaceted metaphor, I researched the evolution that took place in the manner of creating the images of androgynous figures, pointing to the important role of cultural and social changes. From ancient ideas contained in myths, through reformulated concepts of nineteenth-century authors, to postmodern concepts, I am trying to answer the questions concerning the problem of formulating one, consistent definition of the androgynous creature. Due to the fact that Androgyne has got an extremely fluid and multidimensional nature, reflection on the complexities that characterize them may be a voice in the discussion around the concept of ambiguity of identity and gender, which are categories that concern every human being par excellence.

Celem mojej pracy jest przeprowadzenie analizy porównawczej filmów Salomé (1922) Ally Nazimowej oraz Orlando (1992) Sally Potter. Za sprawą posłużenia się kategorią ambiwalencji seksualnej funkcjonującej jako wielopłaszczyznowa metafora, poddaję refleksji badawczej ewolucję, jaka nastąpiła w sposobie tworzenia wizerunków postaci androgynicznych. Wskazując na fakt, jak istotną rolę odegrały przemiany kulturowe i społeczne, które zaszły od antycznych wyobrażeń zawartych w mitach, poprzez przeformułowane koncepcje twórców XIX-wiecznych, aż po całkowicie ożywcze dla teoretyków zajmujących się problematyką gender koncepcje postmodernistyczne, próbuję odpowiedzieć na pytania sprowadzające się między innymi do analizy problemu ze sformułowaniem jednej, spójnej definicji postaci androgynicznej. Ze względu na posiadanie przez androgyna niezwykle płynnej i wielowymiarowej natury, refleksja nad złożonością, która go charakteryzuje, może bowiem stanowić głos w dyskusji na temat pojęcia niejednoznaczności tożsamości oraz płci, które są kategoriami dotyczącymi każdego człowieka par excellence.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies