Tytuł pozycji:
The feminist drama in the interwar period - selected problems on the social-politcal and journalism background
Praca licencjacka jest formą dialogu z dramatami powstałymi w czasie dwudziestolecia międzywojennego. Znajduje się tu próba zdefiniowania dramatu feministycznego i sklasyfikowania sztuk polskich dramatopisarek z początku XX wieku – Baby-Dziwo Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Sprawy Moniki Marii Morozowicz-Szczepkowskiej oraz Sprawiedliwości Marceliny Grabowskiej. Główną metodą badawczą jest analiza prównawcza dzieł z uwzględnieniem tła historycznego, społecznego i obyczajowego. Dramaty zostały zestawione z najbardziej rewolucyjnymi tekstami feministycznymi tamtych lat – zbiorem felietonów Tadeusza Boya-Żeleńskiego, publicystyką Ireny Krzywickiej oraz przemówieniem Zofii Nałkowskiej, wygłoszonym podczas Zjazdu Kobiet w 1906 roku. Historia polskiego feminizmu jest punktem odniesienia dla interpretacji dramatów, w której wyłaniają się główne problemy, takie jak: macierzyństwo jako wytwór kulturowy, biopolityka państwa a wolność obywatelek, prawo aborcyjne, kryzys tradycyjnej rodziny w latach 20. i nowy podział ról społecznych. Celem pracy jest znalezienie punktów wspólnych w dramatach i zdefiniowanie ich jako rodzaju teatralnego manifestu.
Bachelor's thesis is a kind of dialogue with dramas of the interwar period. There is an attempt to define feminist drama and classify Polish female playwrights’ theater play from the beginning of 20th century – Baba-Dziwo of Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Sprawa Moniki of Maria Morozowicz-Szczepkowska and Sprawiedliwosc of Marcelina Grabowska. The main research method is a comparative analysis of works, including historical, social and custom background. The dramas were juxtaposed with the most revolutionary feminist texts of that time – a collection of Tadeusz Boy-Zeleński's essays, the journalism of Irena Krzywicka and Zofia Nalkowska’s speech from the Women Congress in 1906. The history of Polish feminism is a reference point for the interpretation of dramas, in which the main problems emerge, such as: motherhood as a cultural product, national biopolitics and citizens’ freedom, abortion law, crisis of the traditional family in the 1920s and new division of social roles. The main aim of thesis is to find common points in the dramas and define them as a kind of theatrical manifesto.