Tytuł pozycji:
Jak przekazywać wiedzę o Holocauście w szkole podstawowej? - "Maus" Arta Spiegelmana
- Tytuł:
-
Jak przekazywać wiedzę o Holocauście w szkole podstawowej? - "Maus" Arta Spiegelmana
How to pass knowledge about the Holocaust in elementary school – Art Spiegelman’s „Maus”
- Autorzy:
-
Piekut, Krzysztof
- Słowa kluczowe:
-
Art Spiegelman, Maus, powieść graficzna, komiks, nauczanie, Holokaust, lektura szkolna
Art Spiegelman, Maus, graphic novel, comics, teaching, Holocaust, school reading
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca stanowi propozycję lektury szkolnej dla klas siódmych i ósmych szkoły podstawowej, którą jest powieść graficzna, „Maus” Arta Spiegelmana. Autor w pierwszej części tekstu porusza kwestie dotyczące komiksu jako utworu artystycznego – czym on jest według rozmaitych definicji, jakie tematy może poruszać oraz jakie cechy świadczą o jego indywidualnym charakterze. W dużym skrócie omawia także historię rozwoju sztuki komiksowej na świecie i w Polsce. Część druga poświęcona jest poszukiwaniu śladów jej obecności w programie nauczania i podręcznikach szkolnych. Rozdział trzeci skupia się na nauczaniu o Holokauście i opisuje krótko fragmenty treści jednego z poradników dla nauczycieli w odniesieniu do celów i potrzeby nauczania o Zagładzie. Ostatni rozdział pracy, już bezpośrednio, zajmuje się treścią utworu „Maus”, jego problematyką, a także recepcją w Polsce i dialogiem wokół niego. Zawiera również kilka scenariuszy lekcji języka polskiego z nim związanym, poprzedzonych komentarzem, czego synteza znajduje się w podsumowaniu pracy.
The thesis is a proposal for school reading for seventh and eight grades of elementary school, which is a graphic novel, Art Spiegelman’s „Maus”. Author in the first part mentions matters concerning comics as an art piece – it’s definition according to various sources, subjects that it brings up and features that attest to it’s individual character. In a nutshell it goes through the comics art development’s history throughout the world and especially in Poland. The second part is devoted to looking for traces of comics in elementary school’s curriculum and text books. The third chapter focuses on teaching about the Holocaust. It shortly describes fragments of the guide for teachers in respect of objectives, and need of teaching about it. The last chapter of thesis directly adresses the content of „Maus”, it’s issues, reception in Poland and social dialogue about it. It also contains some lesson scenarios related to „Maus” preceded by a commentary, which synthesis is in the summary.