Tytuł pozycji:
Administrative judiciary against the constitutional principle of separation of powers
The aim of this work is to present the administrative judiciary against the background of the constitutional principle of separation of powers.The first chapter presents the history and traditions of administrative judiciary in Poland. This chapter describes administrative judiciary in the Second Republic of Poland. Then administrative judiciary after the Second World War was characterised.The chapter ends with a description of the reform of administrative courts in Poland after 2004. The second chapter is devoted to the constitutional principle of the division and balance of powers in Poland. This chapter describes the legislative power, which in Poland is exercised by the Sejm and the Senate. Next, it describes the executive power, which in Poland is divided between the President and the Council of Ministers.The last subsection of this chapter is devoted to the judicial power, which according to the PR Constitution is exercised by "courts and tribunals". The third chapter of the thesis presents the constitutional conditions of the jurisprudence of administrative courts. In this chapter, the Constitution as the supreme law of the Republic of Poland has been anteceded. Next, the empowerment of administrative law in the Constitution of the Republic of Poland is described. Moreover, the scope of rulings of administrative courts is presented here. The fourth chapter presents the justice of administrative courts in Poland .It foregrounds issues concerning judicial control of public administration activity. The normative determinants of judicial-administrative justice are described.
Celem pracy jest przedstawienie sądownictwa administracyjnego na tle konstytucyjnej zasady podziału władzy. Rozdział pierwszy prezentuje historię i tradycje sądownictwa administracyjnego w Polsce. W rozdziale tym opisano sądownictwo administracyjne w II Rzeczpospolitej. Następnie scharakteryzowano sądownictwo administracyjne po II wojnie światowej. Rozdział zakończono opisem reformy sądownictwa administracyjnego w Polsce po roku 2004. Rozdział drugi poświęcony został konstytucyjnej zasadzie podziału i równowagi władzy w Polsce. W rozdziale tym scharakteryzowano władzę ustawodawczą którą w Polsce sprawuje Sejm i Senat. Następnie opisano władzę wykonawczą, która w Polsce została rozdzielona między dwa ogniowa prezydenta i Radę Ministrów. Ostatni podpunkt tego rozdziału został poświęcony władzy sądowniczej, którą zgodnie Konstytucją PR sprawują „sądy i trybunały”. Rozdział trzeci pracy prezentuje konstytucyjne uwarunkowania orzecznictwa sądów administracyjnych. W rozdziale tym przedawniono Konstytucję jako najwyższe prawo RP. Następnie opisano umocowanie prawa administracyjnego w Konstytucji RP. Ponadto zaprezentowano tu zakres orzekania sądów administracyjnych. Rozdział czwarty prezentuje wymiar sprawiedliwości sądów administracyjnych w Polsce. Przedawniono tu zagadnienia dotyczące sądowej kontroli działalności administracji publicznej. Opisano normatywne determinanty sądowoadministracyjnego wymiaru sprawiedliwości.