This work concerns religious freedom in People's Poland and is generally limited to the years 1952-1989. Religious freedom is, in other words, religious tolerance, which is now included in the catalog of human rights. It is a natural law and therefore its source should not be the state power interfering with the spiritual sphere, but should ensure the freedom to profess one's religion in the legal context. State bodies do not in themselves create freedom of religion, but by setting appropriate safeguards and legal frameworks, they create a safe space for it to develop freely.It should be said that religious freedom is contained in the individual zone of a person's life, it is his inner conviction and a private matter. Before modern freedom of religion and belief was achieved, the process of its realization was long. The period of discrimination and persecution on the basis of the professed faith made the next generations aware that only religious freedom can protect them from the period of bloody religious wars, known from the history of the Crusades or centuries-long neighbor conflicts. It is worth mentioning that religious freedom is the basis of the Church and society. Faith made a huge contribution to the shaping of the European and world culture of societies, its national heritage, and in political matters the clergy played a decisive role. Unfortunately, in the times of the Polish People's Republic, despite noble normative guarantees, this religious freedom did not exist. Religious rights were considered part of the civil and political rights unilaterally imposed by a totalitarian and communist state, and thus by definition an atheistic party system.The work consists of two chapters. In the first collection before the Greek exhibitions, which have normative series of religious freedom in People's Poland, which means that de facto religious, laws, and other laws that had an impact on large sources of legal religious freedom. Adequately to this period, the state operated in two ways. When discussing the issue of the legal norm of this period of the lawsuit, also compare it with the actual state of life in the Polish People's Republic. Present whether the legal data were respected or created only an artificial game of appearances and illusions.Elsewhere, there was information about instruments relating to the religious tradition, and we are talking about giving attention to the Catholic Church and other designations in the context of the struggle between the state and religion in the times of the Polish People's Republic. In our instances that can become investors, on the site of investments that will be you-when, development also on accounts, as well as interpretations on central laws that can be fixed at the church site, as well as other people on other Polish People's People . I also did not forget about the termination of the end of 1945, which was an agreement concluded between the Church and the state.The basic monogram is used in a work that analyzes and also refers to policy issues. In addition, a study was used with the relationship between states and other designated entities and other related to designated laws, established by the denominational act.
Niniejsza praca dotyczy wolności religijnej w Polsce Ludowej i w zasadzie zawęża się do lat 1952-1989. Wolność religijna to inaczej mówiąc tolerancja religijna, którą współcześnie zalicza się do katalogu praw człowieka. Jest prawem naturalnym i dlatego też źródłem jej nie powinna być władza państwowa, ingerująca w sferę duchową, ale ta powinna jej zapewnić swobodę wyznawania religii w kontekście prawnym. Organy Państwa nie tworzą samej w sobie wolności wyznania, ale poprzez wytyczenie odpowiednich zabezpieczeń, ram prawnych stwarzają jej zabezpieczoną przestrzeń, w której może się ona nieskrępowana rozwijać.Należy stwierdzić, że wolność religijna zaliczana jest do indywidualnej strefy życiowej człowieka, jest jego wewnętrznym przekonaniem i sprawą prywatną. Przed uzyskaniem współczesnej wolności wyznania, religii i wiary trwał długotrwały proces jej urzeczywistnienia. Okres dyskryminacji, prześladowań ze względu na wyznawaną wiarę uzmysłowił kolejnym pokoleniom, że tylko wolność wyznania może uchronić przed okresem krwawych wojen religijnych, znanych z historii wypraw krzyżowych czy niesnasek sąsiedzkich ciągnących się przez wieki. Warto wspomnieć, że wolność religijna jest podstawą Kościoła oraz społeczeństwa. Wiara miała przeogromny wkład w kształtowanie się europejskiej, ale także światowej kultury społeczeństw, w jej dziedzictwo narodowe, a niejednokrotnie w sprawach politycznych decydujące role odgrywały władze duchowne. Niestety w okresie Polski Ludowej, pomimo szczytnych gwarancji normatywnych, tej wolności religijnej nie było. Prawa religijne były uważane za część praw obywatelskich, politycznych, jednostronnie narzucanych przez totalitarne państwo i komunistyczne, a więc ateistyczny z założenia, system partyjny.Praca składa się z dwóch rozdziałów. W pierwszym rozdziale przedłożone zostały gwarancję normatywne wolności religijnej w Polsce Ludowej, czyli co oznacza wolność religijna, źródła prawa oraz ustawy i inne akty prawne, które miały duży wpływ na uzyskanie wolności religijnej. Adekwatnie do tego okresu funkcjonowania państwa, które działało w pewnym stopniu dwutorowo. Omawiając normy prawne tego okresu należało też zestawić je ze stanem faktycznym życia w PRL. Przedstawić czy dane akty prawne były respektowane, czy tworzyły tylko swoistą grę pozorów i złudzeń.W rozdziale drugim omówione zostały zagadnienia instrumentalnego traktowania wolności religijnej a ściślej mówiąc nadużycia wobec Kościoła Katolickiego oraz innych związków wyznaniowych na tle walki państwa z religią w czasach PRL. W dziale tym wyszczególniono poszczególne etapy relacji na linii Państwo-Kościół, rozwój najbardziej kluczowych wątków, a także sposoby omijania i wykładni obowiązującego prawa, które władza centralna stosowała przeciwko Kościołowi Katolickiemu, jak również wobec innych wyznań istniejących na terenie Polski Ludowej. Nie zapomniałam również wspomnieć o wypowiedzeniu konkordatu w 1945 r., który był umową zawartą między Kościołem a państwem.Podstawowym źródłem wykorzystanym w pracy jest monografia, która analizuje, a także referuje zagadnienia związane z wolnością religijną. Poza tym wykorzystano opracowania związane z relacją między państwem a kościołem i innymi związkami wyznaniowymi oraz ustawy, które wpłynęły na uzyskanie wolności religijnej.