Tytuł pozycji:
Dimensions of media management: transmediality of SKAM series
The purpose of this article is to analyze the diversity of communication platforms used in the original series SKAM and its versions, inclusion of these platforms in the plot and influence of such procedures on popularity and reception of the production by Polish viewers. In the theoretical part there is the explanation of the most important terms which are related to the main issue of the article, essentially transmediality. As a matter of triangulation of the research approach there was the qualitative content analysis used, as well as the quantitative research based on the inquiry form distributed among Polish fans of the series. Conclusions of the conducted analysis and research concern measures used in different versions of the series, ways in which they were exploited and impact which they had on reception of SKAM by Polish viewers.
Celem artykułu jest analiza różnorodności użytych platform komunikacyjnych w oryginalnym serialu SKAM i jego wersjach, włączenia tychże platform do fabuły oraz wpływu takich zabiegów na popularność i odbiór produkcji przez widzów w Polsce. W części teoretycznej zostały przybliżone najważniejsze terminy, z którymi wiąże się tematyka pracy, przede wszystkim transmedialność. W ramach triangulacji metod badawczych zastosowano jakościową analizę zawartości i treści oraz badanie ilościowe oparte na kwestionariuszu ankiety dystrybuowanym wśród polskich fanów serialu. Wnioski z przeprowadzonych badań dotyczą użytych środków w różnych wersjach serialu, sposobów, w jaki zostały one wykorzystane, a także wpływu, jaki wywarły na odbiór SKAM przez polskich widzów.