Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wyprowadzka z domu lalek : Henrik Ibsen, Kate Chopin, Eliza Orzeszkowa

Tytuł:
Wyprowadzka z domu lalek : Henrik Ibsen, Kate Chopin, Eliza Orzeszkowa
Moving out of the dolls house : Henrik Ibsen, Kate Chopin and Eliza Orzeszkowa
Autorzy:
Sokalska, Małgorzata
Data publikacji:
2020
Słowa kluczowe:
Henrik Ibsen
growth of self‑awareness
emancypacja
Eliza Orzeszkowa (1841-1910)
Eliza Orzeszkowa
19th century fiction and drama
women's emancipation
Kate Chopin (1850-1904)
Henrik Ibsen (1828-1906)
postać kobiety w literaturze XIX wieku
the doll's house metaphor
Kate Chopin
Język:
polski
ISBN, ISSN:
00359602
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0
Linki:
https://journals.pan.pl/dlibra/publication/135115/edition/118115/content  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
This is a comparative study of three literary works of the 19th century, Eliza Orzeszkowa's novel Marta, Kate Chopin's novel The Awakening, and Henrik Ibsen's drama Nora. The common analytical frame is the metaphor of the doll's house, which seems to provide an apt description (diagnosis) of the condition of each heroine, the space they inhabit, and their attitude to the economy of their everyday lives and their husbands. It also defines the situation in which each of them decides, or is compelled by circumstances, to move out of their sheltered place. In each of the three fictional cases the attention is focused on the growing self‑awareness of women, who would not have gained a mature knowledge of the world and of themselves if they had not been forced to abandon their doll's house existence.

Artykuł opiera się na lekturze porównawczej trzech dzieł literatury XIX wieku, dwóch powieści (Marty E. Orzeszkowej i Przebudzenia K. Chopin) oraz dramatu Nora H. Ibsena. Linią przewodnią rozważań jest metafora domu lalek, stanowiąca diagnozę stanu życia bohaterek, otaczającej je przestrzeni, ich stosunku do ekonomii życia codziennego, mężów, a wreszcie sytuacji opuszczenia (dobrowolnego lub będącego skutkiem wydarzeń losowych) dotychczasowej oazy. We wszystkich trzech przypadkach autorzy eksponują wątek narastającej samoświadomości kobiet, które - dopiero wówczas, gdy zostają wyrwane z egzystencji lalek - nabierają wiedzy o świecie i o samych sobie.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies