Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

A fable about man : Juan Luis vives and his affirmative anthropology

Tytuł:
A fable about man : Juan Luis vives and his affirmative anthropology
Opowieść o człowieku : Juana Luisa Vivesa antropologia afirmatywna
Autorzy:
Ryczek, Wojciech
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Słowa kluczowe:
humanizm
homo fabula
imitacja
homo ludus
theatrum mundi
imitation
humanism
renaissance anthropology
antropologia renesansowa
Juan Luis Vives
homo histrio
Język:
polski
Prawa:
Dozwolony użytek utworów chronionych
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/27815  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The main aim of the paper is to present, in the form of transcription and translation from Latin, a fable written by a Spanish humanist, Juan Luis Vives (1492-1540), and addressed to his disciple, Antoon van Bergen, a young Belgian nobleman. Drawing much inspiration from both the classical (Plato, Plotinus, Cicero, Epictetus, Marcus Aurelius) and early modern authors (Fazio, Pico della Mirandola, Manetti), Vives rewrites the most important concepts of the Renaissance anthropology (the dualism of human nature, the dignity of man, the immortality of the human soul, the desire of knowledge, the excellence of mimetic art, and good fame). Therefore, he creates in mythological settings a fable about an actor on the stage in the great theatre of the world. The narrative reveals the author’s familiarity with contemporary philosophy, his taste for literary refinement, and his capability to use rhetorical strategies and devices. Vives elaborates in an allegorical framework Pico’s idea of the dignity of man sharing with God alone the ability to be potentially all things. As the son of Jupiter he was born to imitate upon the stage the inferior (the plants and animals) and superior forms of life (the Olympian gods and Jupiter himself ). His Protean activity is the ability to become another; the perfect performance of an actor who transforms himself into the person of Jupiter, unlocking for the artist, the gates of Olympus. The allegorical lesson of the story is simple: man becomes god due to his similarity to the Father and the excellence of imitation. Thus, the fable appears to be in praise of human greatness, but at the same time it emphasizes the divine power of mimetic art. The affirmative anthropology sees the discourse concentrated, though uncritically, only on the dignity and excellence of human nature.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies