Tytuł pozycji:
The fiction of interactivity : participatory films and their constraints
Niniejszy artykuł jest próbą krytycznej analizy zjawiska określanego mianem „filmów interaktywnych”, reprezentowanego przez „Black Mirror: Bandersnatch”. Autor artykułu, wykazując zasadnicze problemy z interaktywnością mediów komputerowych jako takich, proponuje bardziej adekwatną nazwę: „filmy partycypacyjne”. Prześledzenie ich historii od lat 30. XX wieku, przez pełnometrażowe gry wideo, po współczesne hybrydy trójwymiarowych gier cyfrowych i form filmowych, pokazuje ich potencjał i ograniczenia. Autor dochodzi więc do wniosku, że „Bandersnatch” nie jest zjawiskiem nowatorskim, lecz anachroniczną kontynuacją dotychczasowego dorobku filmów partycypacyjnych.
This article aims to analyze critically a phenomenon described as “interactive films”, represented by Black Mirror: Bandersnatch. The author of the article, pointing out crucial problems with the interactivity of computer media as such, suggests the more pertinent name: “participatory films”. Tracing their history from the 1930s, through full-motion video games, to contemporary hybrids of three-dimensional digital games and film forms, the author shows their potentials and constraints. Thus, the author concludes that Bandersnatch is not an innovative phenomenon but an anachronistic continuation of the participatory films’ up-to-date achievements.