Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The fiction of interactivity : participatory films and their constraints

Tytuł:
The fiction of interactivity : participatory films and their constraints
Fikcja interaktywności : filmy partycypacyjne i ich ograniczenia
Autorzy:
Jankowski, Filip
Data publikacji:
2020
Słowa kluczowe:
Bandersnatch
video games
new media
filmy interaktywne
interactive films
nowe media
participatory films
gry wideo
filmy partycypacyjne
Język:
polski
ISBN, ISSN:
17307775
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
Linki:
https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/panoptikum/article/view/6069  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Niniejszy artykuł jest próbą krytycznej analizy zjawiska określanego mianem „filmów interaktywnych”, reprezentowanego przez „Black Mirror: Bandersnatch”. Autor artykułu, wykazując zasadnicze problemy z interaktywnością mediów komputerowych jako takich, proponuje bardziej adekwatną nazwę: „filmy partycypacyjne”. Prześledzenie ich historii od lat 30. XX wieku, przez pełnometrażowe gry wideo, po współczesne hybrydy trójwymiarowych gier cyfrowych i form filmowych, pokazuje ich potencjał i ograniczenia. Autor dochodzi więc do wniosku, że „Bandersnatch” nie jest zjawiskiem nowatorskim, lecz anachroniczną kontynuacją dotychczasowego dorobku filmów partycypacyjnych.

This article aims to analyze critically a phenomenon described as “interac­tive films”, represented by Black Mirror: Bandersnatch. The author of the article, pointing out crucial problems with the interactivity of computer media as such, suggests the more pertinent name: “participatory films”. Tracing their history from the 1930s, through full-motion video games, to contemporary hybrids of three-dimensional digital games and film forms, the author shows their poten­tials and constraints. Thus, the author concludes that Bandersnatch is not an innovative phenomenon but an anachronistic continuation of the participatory films’ up-to-date achievements.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies