Tytuł pozycji:
CENSORSHIP AND THE DEPICTION OF SOCIAL MINORITIES IN APARTHEID AND POST-APARTHEID SOUTH AFRICAN NOVEL
This master thesis aims to examine the way in which the system of censorship during the apartheid era in South Africa influenced the literary representation of the concepts of race and ethnic minority. The first part of the work offers a general historical background for the discussion of the effects of censorship on the practice of writing and publishing, and also the reason for the policy of separateness that contributed to the shifted concept of a minority; two topics contained and further explored in the following chapters. Chapter two is devoted to censorship, where the term, its history and the methodology employed by the regime’s censorship bureau are discussed. The chapter also tries to show the impact that the systemic content restriction had on the literary environment and comments on the ways in which veracious information continued to spread among the population in spite of the oppressive government. Chapter three examines two important South African novels, Alan Paton’s ‘Cry, the Beloved Country’ (published 1948) and J.M. Coetzee’s ‘Disgrace’ (published 1995), to show the difference between the representation of the concepts of race and minority in literature written and published during and after apartheid, and also to serve as a fictional reference to factual events taking place in South Africa before and after the transition from apartheid.
Celem niniejsza pracy magisterskiej jest zbadanie w jaki sposób cenzura, w dobie apartheidu w Republice Południowej Afryki, wpływała na reprezentację literacką dwóch aspektów – rasy i mniejszości etnicznej. Pierwsza część pracy przybliża ogólną historię kraju jako tło do dyskusji na temat wpływu cenzury na sposób pisania oraz wydawania pozycji literackich, a także rozwoju polityki oddzielności ras, która w dużym stopniu wpłynęła na odwrócenie konceptu mniejszości w RPA; te dwa tematy są zawarte oraz w większym stopniu rozwinięte w kolejnych rozdziałach. Drugi rozdział poświęcony jest cenzurze, gdzie zostanie zbadane znaczenie tego słowa , historia, oraz metodologia wykorzystania cenzury przez odpowiedzialne organy. Ten rozdział także ma na celu pokazanie wpływu jaki miało systematyczne cenzurowanie treści na środowisko literackie, a także przybliża metody dzięki którym mimo restrykcji rządu, wciąż możliwe było rozpowszechnianie prawdziwych oraz zabronionych informacji pośród populacji RPA. Rozdział trzeci skupia się na analizie dwóch ważnych Południowo Afrykańskich pozycji, ‘Cry, the Beloved Country’, Alana Patona (Opublikowane w 1948), oraz ‘Disgrace’ (Opublikowane w 1995) autorstwa J.M. Coetzee, w celu pokazania różnicy między reprezentacją konceptów rasy oraz mniejszości w literaturze napisanej w trakcie oraz po apartheidzie. Celem tej analizy jest także odniesienie fikcyjnych tekstów do faktycznych zdarzeń które miały miejsce w Republice Południowej Afryki przed i po zmianie systemowej z apartheidu na demokrację.