Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The stress level, sense of coherence and reflexivity in relation to the student’s psychological well-being at the beginning and the end of their studies

Tytuł:
The stress level, sense of coherence and reflexivity in relation to the student’s psychological well-being at the beginning and the end of their studies
Poziom odczuwanego stresu, poczucie koherencji, refleksyjność a dobrostan psychiczny studentów na początku i końcu studiowania
Autorzy:
Zaborowska, Anna
Słowa kluczowe:
dobrostan psychiczny, koherencja, refleksyjność, stres
psychological well-being, sense of coherence, reflexivity, stress
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
A studying period is a time of many new experiences, challenges and changes, which impact a student. A research was conducted in order to measure stress level, sense of coherence, reflectivity and well-being among students who begin and end their studies. 406 people participated in the research - out of which 193 students beginning their studies and 213 students ending their studies. The research established that according to statistics there are no significant differences in well-being, stress levels and reflectivity among students who begin their studies and those who end their studies. However, there is a difference between those two test groups in a level of coherence, which implies a higher value of this variable among students who end their studies. Moreover, this research shows a relevant correlation between the variables respectively, and it was alleged that a coherence as a variable is associated with well-being the most. Additionally, an evaluation was carried out in order to verify correlation between an anxiety, caused by an ongoing pandemic, and the measured stress level. The results proved existence of such dependency. The data analysis was performed with the usage of Psychological Well-Being Scales (authorship Caroll Ryff, polish adaptation Karaś, Cieciuch), Sense of coherence scale SOC-29 (authorship Antonovsky, polish adaptation Januszewski), Reflective Functioning Questionnaire RFQ-8 (authorship Fongay et al., polish adaptation Woźniak-Prus, Gambin, Cudo, Sharp), Perceived Stress Scale PSS-10 (authorship Cohen, Kamarck, Mermelstein, polish adaptation Juczyński, Ogińską-Bulik) and Experienced Threats Scale during COVID-19 (authorship Gurba, Godawa).

Czas studiowania to czas wielu nowych doświadczeń, wyzwań, zmian, które wpływają na studenta. W przeprowadzonym badaniu podjęto się sprawdzenia poziomu odczuwanego stresu, poczucia koherencji, refleksyjności i dobrostanu u studentów na początku i końcu studiowania. W badaniu udział wzięło 406 osób (193 studentów rozpoczynających studia oraz 213 studentów kończących studia). W toku badania ustalono, że nie występują istotne statystycznie różnice w poczuciu dobrostanu, w poziomie odczuwanego stresu oraz refleksyjności między studentami zaczynającymi a kończącymi studia. Istnieje natomiast różnica między tymi grupami badanych w poziomie koherencji świadcząca o wyższej wartości tej zmiennej u studentów kończących studia. W niniejszym badaniu wykazano także istotny związek między poszczególnymi zmiennymi oraz stwierdzono, że zmienną najsilniej związaną z dobrostanem jest koherencja. Dodatkowo podjęto się sprawdzenia czy badany stres wykazuje związek z poczuciem zagrożenia związanego z panującą pandemią, wyniki potwierdziły istnienie takiego związku. Analiza danych została przeprowadzona przy użyciu Kwestionariusza Dobrostanu (Psychological Well-Being Scales) (autorstwa Caroll Ryff, adaptacja Karaś i Cieciuch), Kwestionariusza Orientacji Życiowej SOC-29 (autorstwa Antonovsky, adaptacja Januszewski), Kwestionariusza Funkcjonowania Refleksyjnego RFQ-8 (autorstwa Fongay i in. adaptacja Woźniak-Prus, Gambin, Cudo, Sharp), Skali Odczuwanego Stresu PSS-10 (autorstwa Cohen, Kamarck, Mermelstein, adaptacja Juczyński i Ogińską-Bulik) oraz Skali Doświadczanych Zagrożeń w Okresie Pandemii COVID-19 (autorstwa hab. Ewy Gurby, prof. UJ oraz ks. dr hab. Grzegorza Godawy, prof. UPJPII).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies